امضا کنید

نه به یهودی‌ستیزی و انکار هولوکاست

335%
۳۳۵ امضا
۱۵۰ هدف
امضا محفوظ این دادخواست را تنظیم کرد.

برخی ایرانیان برحسب عادت و در گفتگوهای روزمره، هم‌وطنان یهودی را «جود» و «جهود» خطاب می‌کنند که واژه‌هایی به شدت توهین‌آمیزند. در جمهوری اسلامی، انجام آئین‌های دین یهود به شکل علنی ممکن نیست. طی چهار دهه‌ی اخیر، به خاطر فشارهای آشکار و پنهان، جمعیت یهودیان ایران به یک دهم کاهش پیدا کرده‌است. مقامات جمهوری اسلامی به خاطر ستیز با کشور اسراییل، در گفتارهای خود یهودیان را مسؤل مشکلات دنیا معرفی می‌کنند و از همین رو در داخل کشور عرصه را بر فعالیت‌های اجتماعی یهودیان تنگ می‌کنند. حتا فاجعه‌ی «هولوکاست» را نیز انکار می‌کنند!

یهودی‌ستیزی از اروپای مسیحی آغاز شد. امپراتوری روم باستان که آیین مسیحی را به کیش رسمی دولتی تبدیل کرد برای از میدان به در کردن رقیب دست به تصفیه و کشتار یهودیان زد. «پوگروم» به معنیِ قلع و قمع و کشتار دست‌جمعیِ یهودیان بخشی از تاریخِ اجتماعی اروپای مسیحی است. لوتر بنیانگذار پرتستانتیسم در قرن شانزدهم در جزوه‌ای یهودیان را متهم به خونخواریِ مسیحیان کرد و قتل آنان را واجب شمرد. در قرن بیستم در کشور آلمان، سیاست رسمی حزب نازی، حذف فیزیکی یهودیان به عنوان یک «نژاد» بود که منجر به قتلِ سیستماتیک ۶ میلیون نفر یهودی توسط هیتلر و هوادارانش شد، رویدادی که به «هولوکاست» شهرت دارد. انکار هولوکاست به معنی نژادپرستی است.

در تاریخ اسلام، نخستین مورد یهودی‌کُشی توسط پیامبر علیه قوم بنی‌قریظه در یثرب روی داد. در جوامع اسلامی، یهودیان و مسیحیان را «اهل ذمه» خطاب کرده‌اند که در قیاس با مسلمانان، اعضای درجه دوم جامعه به حساب می‌آمده‌اند. خشونت علیه یهودیان به شدت اروپا نبود اما مدارا با یهودیان به شکل تحقیر و تمسخر و تبعیض و «نجس‌انگاری» بروز می‌کرد.

در عصر مُدرن، جنبش‌های اسلامگرا از یهودی‌ستیزی اروپایی تأثیر گرفتند. به هنگام جنگ‌های جهانی اول و دوم، دولت‌های خاورمیانه همان راه و رسم مسیحیان اروپا را در یهودی‌ستیزی در پیش گرفتند. پیدایش جنبش صهیونیسم در اروپا و سپس تشکیل دولت اسراییل در خاک فلسطین به عنوان نخستین دولت یهودی، از سوی مسلمانان و دولت‌های آنها با واکنش منفی مواجه شد و از آن پس دشمنیِ پنهان یا علنی نسبت به یهودیان در کشورهای خاورمیانه بالا گرفت. جمهوری اسلامی ایران و ایدئولوژی اسلامگرایی و اسلام سیاسی بر این احساسات دامن زد.

در ایران عصر پهلوی، اقلیت‌های دینی مورد تبعیض نبودند و نقش برجسته‌ی یهودیان در پهنه‌ی فرهنگ، زبان، و هنرها از زمان ایران باستان تا قرن بیستم قدر دانسته می‌شد. اما با روی کار آمدن دولت دینی جمهوری اسلامی، ضدیت با غرب و اسراییل تحت عنوان ضدیت با صهیونیسم و استکبار، جنبه‌ی یهودی‌ستیزی نیز به خود گرفت. در گفته‌های برخی از رهبران و مراجع دینی و سیاسی، بارها دشمنی با یهودیان به بیان در آمده‌است. در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، سیاست انکار هولوکاست تبدیل به تبلیغات رسمی دولتی شد.

هم‌وطنان، با امضای این دادخواست، مخالفت خود را با تبعیض علیه هم‌وطنان یهودی نشان دهیم. با یهودی‌ستیزی و انکار هولوکاست مبارزه کنیم!

--

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

  • امضا محفوظ این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید