امضا کنید

درخواست برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در ایران

374%
۳۷۴ امضا
۲۵۰ هدف

خطاب به کمیسر عالی سازمان ملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران

تبعیض و خشونت علیه زنان در کشور ما ریشه در مذهب، سنت و به تبع آن فرهنگ مردسالاری و قوانین تبعیض آمیز دارد. متاسفانه در هفته‌های اخیر نیز جامعه ما با چند قتل ناموسی و مبتنی بر تعصب روبرو شده است. توالی و تکرار چنین قتل‌هایی این نکته را به ذهن می‌رساند که گویی بازتاب هر یک از این قتل‌ها موجب تشویق و تجری افرادی دیگر برای ارتکاب جنایتی مشابه شده و بیم آن می‌رود که این جنایت‌ها در جامعه ترویج شود.

صرف‌نظر از دلایلی چون قوانین بد و تبعیض‌آمیز، برخی باورهای مذهبی و سنتی، و همچنین فرهنگ مردسالاری به عنوان ریشه‌های این حوادث و جنایت‌های هولناک مطرح شده است.

نکته تامل برانگیز، تکرار و توالی این جنایت‌ها است.

باید پرسید چه عواملی موجب انجام و تکرار پیاپی این حوادث وحشتناک می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین علل، وجود قانون بد است که نه تنها بازدارنده نبوده، که گاه نقش مشوق را هم ایفا کرده است.

با توجه به این‌که تغییر قانون، فرهنگ و هر موضوع اجتماعی، نخست باید از سوی خود مردم و جامعه شروع شود بر آن شدیم که کمپینی با عنوان #کمپین‌_نه_به_تبعیض‌_و_خشونت_علیه_زنانبرای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز و رفتارهای خشونت بار علیه زنان ایجاد کنیم. بر همین اساس، از همه افراد دل‌نگران به‌ویژه وکلای دادگستری، حقوق‌دانان، استادان دانشگاه، فعالان مدنی و کنش‌گران حقوق بشر برای مشارکت در این کمپین دعوت می‌کنیم که ضمن مشارکت نظرها، پیشنهادها و راه‌کارهای خود را در این خصوص عرضه کنند.

اهداف کمپین:۱_ شناسایی قوانین تبعیض آمیز علیه زنان۲_شناسایی رفتارهای خشونت بار علیه زنان۳_ جلب توجه افکار عمومی نسبت به تبعیض‌ها و خشونت‌های موجود علیه زنان۴_ آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در خصوص تبعیض‌ها و خشونت‌های موجود علیه زنان۵_ فراهم کردن بستر فرهنگی و اجتماعی برای تغییر قوانین تبعیض آمیز و رفتارهای خشونت بار علیه زنان۶_ پایان دادن به خشونت علیه زنان در محیط‌های کاری و حرفه‌ای۷_ گسترش گفتمان حقوقی برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان۸_ افزایش مشارکت مردم در رفع تبعیض‌ها و خشونت‌های موجود علیه زنان۹_آموزش با هدف تغییر قوانین تبعیض آمیز و رفتارهای خشونت بار علیه زنان۱۰_ تلاش برای پیوستن ایران به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان

کمپین به دنبال تغییر همه قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان است؛ قوانینی چون:قوانین مربوط به ارث، طلاق، حضانت، شهادت، قضاوت، بکارت، ولایت در ازدواج بویژه پس از سن رشد، گذرنامه، اقامتگاه زن، ریاست خانواده، قتل در فراش، دیه، کودک همسری، تبعیض در استخدام یا انتخاب در مناصب عالی دولتی، آزادی انتخاب پوشش و...به دلایل مختلفی که بیان شد ما از شما می‌خواهیم به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران از مقام‌های جمهوری  اسلامی بخواهید که هرچه سریعتر به قوانین تبعیض امیز علیه زنان پایان دهند. راهکارهایی اجرایی را برای حمایت از حقوق زنان در جامع در نظر بگیرند و به تعهدات بین المللی اشان پایبند باشند. ما امضا کنندگان این دادخواست خواهان پیوستن ج.ا.ایران به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان نیز هستیم.#کمپین‌نه_به_تبعیض‌وخشونت_علیه_زنان #رومینااشرفی #ریحانه_عامری #فاطمه_بریهی #زن_کشی #قتل‌های_ناموسی #تعصب

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

    3. امضا با تلگرام 

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید