امضا کنید

تبعیض جنسیتی در زورخانه باید برداشته شود

970%
۹۷۰ امضا
۸۰۰ هدف
فرزاد صیفی‌کاران این دادخواست را تنظیم کرد.

ورزش زورخانه‌ای سابقه‌ای چند صد ساله دارد که به مرور زمان با اضافه کردن مفاهیمی اخلاقی چون فتوت و پهلوانی به ویژگی برتری مردان تبدیل شده و سپس به پهنه‌ی فرهنگ و هنر و ادبیات نیز راه پیدا کرد. طی چند دهه‌ی اخیر تعداد زورخانه‌ها در ایران چند برابر شده، اما شگفت‌انگیز است که هنوز حضور زنان در این ورزش ممنوع می‌باشد! با وجود تلاش‌های مکرر زنانی که در این ورزش سرآمد هستند و با وجود حمایت فدراسیون ورزش زورخانه‌ای ایران، مسئولان دولتی و وزرات ورزش و جوانان حاضر نیستند گامی در جهت رفع این تبعیض جنسیتی بردارند.

بخشی از این تبعیض‌ها از فرهنگ پدرسالار/مردسالار می‌آید که پهلوانی و زور بازو را منحصر به مردان و ظرافت و ضعیف بودن را خصیصه زنانگی می داند. فرهنگ مردسالار این تصور را القا می‌کند که شجاعت و رشادت، مِلک طِلق نرینه است و همین تلقی از راه شاهنامه‌خوانی‌ها و آواز مرشدان زورخانه‌ها نیز مدام ترویج می‌گردد. این پیش داوری‌های نابخردانه اکثراً «به نام خداوند جان و خرد» موعظه می‌شوند! تلفیق آیین‌های صوفی‌گری با این ورزش باستانی و روابط مرشد - مرادی و پیشکسوتی نیز به فضای مردانه‌ی زورخانه یاری رسانده‌است.

از جمله استدلال ها برای مخالفت با حضور زنان در زورخانه این است که ورزش زورخانه یک ورزش تماماً مردانه با تاریخ مشخص و گود زورخانه نیز مکانی مقدس است که زنان به دلیل عادت ماهانه آن‌را ناپاک می‌کنند. اگر چه در تاریخ ورزش های بسیاری ابتدا مردانه بوده اند، مانند چوگان و جودو، اما بعدها حضور زنان در آن‌ها پذیرفته شد و خللی در اهمیت‌شان به وجود نیامد. همچنین گود زورخانه به هیچ عنوان مقدس نیست که بتوان به این بهانه از حضور زنان در آن جلوگیری کرد. حتی رئیس فدارسیون ورزش های زورخانه ای پیشتر فتوای مراجع برای حضور زنان در زورخانه را اخذ کرده است.

فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی (IZSF) که به ابتکار جمهوری اسلامی تأسیس شده دارای ۱۷ کشور عضو است که در اکثر آنها مشارکت زنان در این ورزش پذیرفته شده‌است. چرا خود کشور ایران باید استثناء باشد؟ چرا زنان ورزشکار ایرانی باید محروم از شرکت در مسابقات و فستیوال‌های بین‌المللی این رشته باشند؟ زنان ایرانی چه چیز کمتر از زنان ترک، تاجیک، افغان، فیلیپینی، اندونزیایی، سریلانکایی، یا زنان آفریقا و استرالیا دارند؟ اساسنامه‌ی فدراسیون بین‌المللی قصد خود را ترویج هدف‌های کمیته‌ی بین‌المللی المپیک ذکر کرده که در آن هیچ شرط جنسیتی جایز نیست. چرا فدراسیون ایران به این اساسنامه پایبند نیست؟

ما امضاکنندگان این دادخواست می‌خواهیم که تبعیض جنسیتی در زورخانه برداشته شود. مرشدانی که به خاطر پذیرش زنان در زورخانه کارشان را از دست داده‌اند باید به کار بازگردند. همانطور که در وزنه‌برداری و ژیمناستیک ورزشکاران زن ثابت کرده‌اند که چیزی از مردان کم ندارند، بدون شک آنها می‌توانند در گود زورخانه نیز بدرخشند.--

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

  • فرزاد صیفی‌کاران این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید