امضا کنید
||

عزیزانمان را با اجبار به کمپ ترک اعتیاد نفرستیم

163%
۱۶۳ امضا
۱۵۰ هدف
احسان این دادخواست را تنظیم کرد.

خطاب به: خانواده‌هایی که می‌خواهند به عزیزان‌شان برای ترک اعتیاد کمک کنند

قبل از اینکه به درخواست‌های من توجه کنید اجازه بدهید که یک تجربه شخصی را با شما در میان بگذارم.

خانواده یکی از دوستان نزدیکم، او را به اجبار به کمپ ترک اعتیاد خصوصی در خارج ازتهران بردند. مسئولان کمپ، در ماه اول، اجازه هیچ گونه ارتباط را نمی‌دادند. من حتی نمی‌توانستم با دوستم مکالمه تلفنی کنم. این قطع ارتباط ناگهانی هم برای او سخت بود و هم برای من که می‌خواستم از حال او باخبر شوم. من و او در بیست سال گذشته هر روز باهم در تماس بودیم و این حلقه دوستی کمک روحی برای هردوی ما بوده و هست.

برای دیدن دوستم به کمپ هم رفتم که جویای حال او شوم. در کمپ پزشک، روانکاو، بهیار یا متخصص روابط عمومی‌ای نبود که دلیل این جدا کردن بیمار از همه جا را توضیح دهد. دو نفر از کسانی که آنجا کار می‌کردند می‌گفتند که این شیوه را خیلی‌ها تجربه کرده‌اند و عملکرد درستی است.

فشارهای روحی ناشی از این تنهایی موجب شد که دوست من هر روز التماس کند که او را ول کنند. دوستم به اصرار خودش و رضایت خانواده‌اش نهایت این کمپ ترک اعتیاد را ترک کرد. تنهایی و این حس که در زندان است، دردهای روانی بیشتری برای او ایجاد کرده بود و ترک هم در این شرایط دشوارتر شده بود. خودش روزهای کمپ را بدترین روزهای زندگی‌اش توصیف می‌کند.

به تازگی مقاله‌ای از نسیم روشنایی درباره کمپ‌های ترک اعتیاد در ایران در سایت زمانه خواندم. بر اساس تحقیقات خانم روشنایی، اعمال خشونت فیزیکی و روانی در این کمپ‌ها معمول است. بعضی از این کمپ‌ها بدون مجوز کار می‌کنند و ممکن است محل مناسبی برای عزیزان ما نباشند.

این مقاله شیوه‌های دیگر ترک اعتیاد را نیز مطرح می‌کند که در آنها با بیماران با خشونت رفتار نمی‌شود. بلکه بیماران تحت نظر پزشک و روان پزشک متخصص ترک اعتیاد، به طور داوطلبانه و تدریجی موفق به ترک اعتیاد می‌شوند.

در این دادخواست، از خانواده‌هایی که مایل هستند به عزیزان‌شان در راه ترک اعتیاد کمک کنند این درخواست‌ها را دارم:

۱- نخست پژوهش کنید چرا که بهتر است با به دست آوردن یک دانش نسبی در مورد روش‌های مناسب ترک اعتیاد همراه با عزیزتان تصمیم بگیرید؛

۲ - عزیزتان را به اجبار به کمپ ترک اعتیاد نفرستید. برای ترک کردن شخص معتاد بهتر است آگاهانه و با رضایت در این راه قدم بگذارد؛

۳- بستری شدن در کمپ تنها راه ترک اعتیاد نیست. راه‌های دیگر ترک اعتیاد را هم در نظر بگیرید. مانند شیوه‌های ترک داوطلبانه تحت نظر پزشک و روانپزشک؛

۴- اگر چنانچه برآوردهای شما نشان می‌داد که بستری شدن در کمپ برای عزیز شما گزینه مناسبی است، به طور مداوم جویای حال او در کمپ شوید. همیشه از شرایط کمپ و رفتاری که با عزیز شما می‌شود آگاه باشید؛

۵ - تجربه‌های خود را در کمک‌رسانی به عزیزان‌تان و در رابطه با کمپ‌های ترک اعتیاد با عموم مردم از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. آگاهی‌رسانی عمومی شما از شرایط کمپ‌ها هم به دیگران در تصمیم‌گیری کمک خواهد کرد و هم شرایط کمپ‌های ترک اعتیاد دولتی و خصوصی را بهتر خواهد کرد.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

    3. امضا با تلگرام 

  • احسان این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید