امضا کنید

به قطع بیمه پناهجویان در ترکیه رسیدگی کنید!

6877%
۶٬۸۷۷ امضا
۶٬۵۰۰ هدف
جمعی از پناهجویان و پناهندگان ساکن ترکیه این دادخواست را تنظیم کرد.

  • با امضای این دادخواست و حمایت از خواست آن، به جلب توجه دولت‌ها و افکار عمومی به وضعیت پناهجویان و پناهندگان ساکن ترکیه کمک کنید.

گزارش‌ها از ترکیه حاکی‌ست که بیمه درمانی پناهجویان و پناهندگان ایرانی ساکن این کشور از سوی اداره مهاجرت شهرهای محل سکونت آن‌ها قطع شده ‌است.

اداره مهاجرت که وظیفه رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان را در دست دارد، پیش از این در موارد معدودی بیمه برخی افراد را که به ظن خودشان بضاعت مالی داشتند قطع می‌کرد، اما این بار خبر رسیده که «بیمه درمانی بیشتر پناهجویان قطع شده یا دیگر تمدید نشده ‌است.»

این موضوع منجر به بروز نگرانی‌های زیادی در میان پناهجویان، به خصوص آن‌هایی شده‌ است که در خانواده خود بیمار دارند یا وضعیت مالی خوبی ندارند.

برخی پناهجویان ایرانی به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی خبر داده‌اند که بیمه درمانی‌شان که پیش‌تر جزو خدمات درمانی-بهداشتی آن‌ها محسوب می‌شده، پس از مراجعه به اداره مهاجرت برای تمدید اوراق هویتی و کارت شناسایی (کیملیک) قطع شده‌ است.

سازمان ملل متحد در ترکیه بخش زیادی از وظایف خود از قبیل ثبت‌نام، رسیدگی به پرونده‌ها، مصاحبه‌ها و … را به اداره مهاجرت شهرهای مختلف ترکیه واگذار کرده. موضوعی که به گفته فعالان حقوق پناهجویی به رفتارهای سلیقه‌ای و تضییع حقوق ابتدایی پناهجویان از جمله قطع بیمه درمانی منجر شده‌ است.

سازمان ملل متحد در پاسخ به پیگیری‌های صورت گرفته پناهندگان، تا این لحظه پاسخی قانع کننده نداده ‌است. از سوی دیگر منابع کمپین تایید کرده‌اند «اداره‌های "آسام" که شعبه‌های وابسته به سازمان ملل در ترکیه هستند نیز در پیگیری‌های به عمل آمده مسئولیت این تصمیم را به اداره مهاجرت شهرهای ترکیه واگذار کرده‌‌اند.»

منابع مطلع به کمپین گفته‌اند:

«اداره مهاجرت هر شهر در شرایط کنونی این امکان را دارد که با توجه به قدرتش، پناهجویان را تحت فشار بگذارد یا تغییراتی را با توجه به منفعت کشور خود از نظر سیاسی-اقتصادی یا دلایل امنیتی در روند رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان اعمال کند، در حالی که این تغییرات می‌تواند منجر به نقض اساسی حقوق اولیه هر انسانی شود؛ خصوصا که پناهجو و در کشوری غریب باشد.»

پیش‌ از این بارها از طرف فعالان حقوق پناهجویی هشدار داده ‌‌شده ‌بود که از وقتی دولت ترکیه در روند رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان صاحب صلاحیت شده، فشار بر پناهندگان افزایش یافته و حتی در پاره‌ای از موارد، به اخراج پناهجویان یا صدور حکم ترک خاک انجامیده ‌است.

در این وضعیت اگر پناهجویی به هر دلیل دچار مشکل شود، سازمان ملل دیگر پاسخگوی نیازهای او نیست و در نهایت اداره مهاجرت با اختیاراتی که دارد می‌تواند در خصوص فرد پناهجو تصمیم‌گیری کند.

ارائه بیمه درمانی و استفاده از خدمات درمانی-بهداشتی در مراکز دولتی تا پیش از این موضوع از جمله مواردی بود که پناهجویان از آن بهره می‌بردند، اما به گفته فعالان حقوق پناهجویی در ترکیه بیمه درمانی پناهندگان و پناهجویان ایرانی و افغانستانی ساکن این کشور طی هفته‌های اخیر در بیشتر شهرها قطع شده ‌است.

پناهندگان و پناهجویان ایرانی ساکن ترکیه با امضای این دادخواست، از همه نهادها و رسانه‌های بین‌المللی می‌خواهند صدای آن‌ها را به مجامع حقوق بشری و مقامات دیگر کشورها برسانند.

آن‌ها همچنین از سازمان ملل متحد (UNHCR) می‌خواهند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشد و وارد عمل شود.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

  • جمعی از پناهجویان و پناهندگان ساکن ترکیه این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید