امضا کنید

کودکان بازداشت شده در اعتراضات را فورا و بدون شرط آزاد کنید

137%
۱۳۷ امضا
۱۰۰ هدف
حامد فرمند این دادخواست را تنظیم کرد.

(پس از امضا، ایمیلی برایتان فرستاده می‌شود که اگر آن را تأیید کنید نامتان در میان حامیان قرار می‌گیرد و در غیر این‌صورت، در بخش "در انتظار تأیید" نمایش داده می‌شود)

از اولین روزهای شروع اعتراضات نسبت به گران شدن بنزین در آبان ماه ۱۳۹۸ اخباری مربوط به دستگیری کودکان به اتهام شرکت در اعتراضات منتشر شد. رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی در گزارش‌های مختلفی دستگیری کودکان را تایید کرده‌اند. یکی از این گزارشات به انتقال بیش از ۱۰۰ کودک دستگیر شده به کانون‌های اصلاح و تربیت اختصاص داشت. سازمان عفو بین‌الملل هم در یکی از آخرین گزارش‌های خود که اواخر آذر ماه منتشر شد، به دستگیری، ضرب و شتم، شکنجه و نگهداری کودکان در بازداشتگاه‌ها همراه بزرگسالان اشاره کرده است.

گزارش‌های نهادهای حقوق بشری از شکنجه، آزار جنسی و تجاوز به کودکان در بازداشتگاه‌ها موجی از نگرانی را بین فعالان و بخشی از جامعه مدنی ایجاد کرده است. قوانین بین‌المللی از جمله پیمان‌نامه حقوق کودک درباره دستگیری کودکان و حفاظت از حقوق آن‌ها در این شرایط مفاد روشنی دارد که طبق آن جمهوری اسلامی با دستگیری کودکان در حال نقض آن‌هاست.

طبق گزارشات موجود کودکان در سه حالت در اعتراضات حضور پیدا کرده‌اند:

  • به عنوان رهگذر: در نمونه‌های زیادی کودکان برای بازگشت از مدرسه، رفتن به شیفت بعدازظهر مدرسه یا رفت و آمد در منطقه زندگی یا تحصیل خود در مکان‌هایی که اعتراضات در آن‌ها جریان داشته است، قرار گرفته‌اند.
  • به عنوان مشاهده‌گر: کودکان در سنین مختلف به خصوص در سن نوجوانی از سر کنجکاوی تماشاگر صحنه‌های تظاهرات بوده‌اند.
  • به عنوان تظاهرات کننده: طبق پیمان‌نامه حقوق کودکان، کودکان حق دارند اعتراض کنند و دولت‌ها موظف‌اند تا زمینه شنیده شدن صدای کودکان را فراهم کنند.اما ممکن است تعدادی از این کودکان در طول اعتراضات دست به عمل خشونت‌آمیز از جمله تخریب اموال عمومی یا دولتی زده باشند. در این صورت آن‌ها اصطلاحا «در برابر قانون» قرار گرفته‌اند و به عنوان متهم قابل پیگرد هستند.

طبق پیمان‌نامه حقوق کودک اما نه تنها دستگیری کودک-متهم باید آخرین راه‌حل باشد، که آن‌ها باید از تمام حقوق خاص کودک به علاوه حقوق عمومی متهم برخوردار باشند.

کودکان در تمام دوران بازداشت موقت باید با خانواده و وکیل خود در تماس باشند و تمام بازپرسی‌ها باید در حضور والدین آن‌ها صورت بگیرد.

آن‌ها همچنین نباید از سایر حقوق خود مانند حق آموزش محروم شوند. از سوی دیگر ممنوعیت اعمال خشونت و شکنجه علیه کودک یک اصل پذیرفته شده است. از آن‌جا که طبق شواهد موجود دستگیری این کودکان بلافاصله بعد از شروع تظاهرات آغاز شده است و «دستگیری» اولین اقدام حقوقی نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان بوده است، برخورد متناسب با کودک صورت نگرفته است.

همچنین تا کنون هیچ گزارش مستندی مبنی بر وجود شواهد و مدارک علیه کودکان دستگیر شده در اختیار خانواده این افراد قرار نگرفته است، بلکه برعکس اطلاعات زیادی منتشر شده است که نشان می‌دهد بسیاری از کودکان دستگیر شده دخالتی در تخریب اموال نداشته‌اند و اساسا اتهامی متوجه آن‌ها نیست. علاوه بر این خانواده بسیاری از این کودکان تهدید شده‌اند تا در مورد شرایط کودکان خود اطلاع‌رسانی نکنند.

نقض حقوق این کودکان به عنوان متهم و کودک از اعمال شکنجه تا آزار جنسی و نقض سایر حقوق آن‌ها از جمله محرومیت از تحصیل در میانه سال تحصیلی از دیگر رفتارهایی است که نقض آشکار حقوق کودکان محسوب می‌شود.

ما امضا‌کنندگان این نامه از اعضای محترم حقوق کودک سازمان ملل می‌خواهیم از تمام ابزارهای خود استفاده کند تا جمهوری اسلامی را وادارد که:

  • تمام کودکان دستگیر شده در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در ایران را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند‌.
  • بدون تهدید و آزار روانی کودکان و خانواده‌هایشان رفتارهای تحقیرآمیز، شکنجه و آزارجنسی صورت گرفته توسط مقامات امنیتی، انتظامی و قضایی را پیگیری کند و مسئولان و مجریان آن را تنبیه کند.
  • به دستگیری، تهدید و آزار کودکان به بهانه اعتراضات و سایر توجیهات خاتمه دهد.
  • بدون فوت وقت قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را که در مرحله نهایی تصویب در مجلس شورای اسلامی است مصوب و اجرایی کند تا حداقل امکانی برای جلوگیری از نقض سیستماتیک حقوق کودکان در آینده فراهم شود.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

  • حامد فرمند این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید