امضا کنید

دادخواهی برای نویسندگان دربند

1299%
۱٬۲۹۹ امضا
۱۰۰ هدف

به‌یاد می‌آوریم:

در ۲۵ دی ‌ماه ۱۳۵۷ مصطفا رحیمی، نویسنده و مترجم و حقوقدان، صدای روشنفکری هوشیار ایران شد و در نامه‌ای سرگشاده به خمینی نوشت: چرا با جمهوری اسلامی مخالفم.

روی سخن او نه تنها با رهبر انقلاب اسلامی که بیشتر با پرشمار مردمی بود که به هر سبب باور یا امید به آن داشتند که با بیرون رفتن دیو، فرشته از راه می‌رسد. چنین نشد و «قوای مملکت» که بنا به مشروطه می‌بایستی «ناشی از ملت» باشد، از دست شاه درآمد و به چنگ شیخ افتاد.

به‌یاد می‌آوریم:

۴۱ سال گذشته و رسید‌ه‌ایم به جایی که گواهی بدهیم ویرانی و تباهی برآمده از حکومت ولی‌فقیه و حاکمیت ارباب دین برای ایران و ایرانی از خرابی تاخت‌وتاز و تاراج بیگانگان سهمگین‌تر است.

رسیده‌ایم به زمانی که دریابیم آزادی و آبادی و پایداری ایران در گرو آن است که هم‌صدا به جمهوری اسلامی، به ولی فقیه و به حکومت دینی نه بگوییم.

وقتش است که جمهوری اسلامی برود و ایران حکومتی با ساختار دموکراتیک و قانون اساسی بر پایه‌ حقوق بشر داشته باشد. چنین نخواهد شد اگر که قلم ما و قدم ما به کار نیفتد و پشتیبان آزادی‌خواهان به بند و زندان افتاده نباشیم.

به‌یاد می‌آوریم:

ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که آزادی اندیشه و قلم و بیان در زمره‌ آزادی‌های بنیادین و حقوق بشر به‌شمار می‌آیند و بنابراین جهانی‌اند.

به‌یاد می‌آوریم:

ادبیات مرز ندارد و در حبس و حد نمی‌ماند. اهل قلم با هر باور سیاسی یا مذهبی به حرمت قلم و در عرصه‌ ادبیات در راه تفاهم و همدلی میان مردم جهان گام برمی‌دارند و زمینه را برای همزیستی همراه با صلح و آرامش هموار می‌کنند. حق انسانی و مدنی نویسنده آن است که بتواند آنچه را که می‌خواهد بنویسد و به مخاطب برساند. در برابر این حق روشن است که نویسنده پس از نشر اثر خود پذیرای نقد و داوری دیگران و پاسخگوی کار خود است.

به‌یاد می‌آوریم:

در ۱۳ ژانویه‌ ۱۸۹۸ امیل زولای داستان‌نویس صدای روشنفکری هوشیار فرانسه شد و در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهوری نوشت: ... حقیقت در راه است و هیچ چیز سد راه آن نخواهد شد.

به‌یاد می‌آوریم:

ما امضاکنندگان این دادخواست به حقیقت و عدالت پایبندیم؛ به ضرورت آزادی اندیشه و بیان و قلم باور داریم؛ بازداشت و محاکمه‌ هر نویسنده‌ای -به بهانه‌ اخلال در نظم و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»- را بازداشت و محاکمه‌ آزادی اندیشه و آزادی بیان و آزادی قلم می‌دانیم و بنابراین، بازداشت احمد زاهدی لنگرودی و آرش گنجی و همچنین حکم زندان برای رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین و کیوان باژن را ناروا و بیدادگرانه می‌دانیم.

به‌یاد می‌آوریم نویسندگانی را که با سانسور و سرکوب مبارزه می‌کنند و در کنارشان می‌ایستیم.

فرشته مولوی، عبدی کلانتری، هایده مغیثی، سعید رهنما، نیاز سلیمی، مسعود نقره‌کار، سودابه اشرفی، رضا فرخفال، مهدی مرعشی، سهیل پارسا، ساسان قهرمان، پروانه حسینی، مهرک کمالی

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید