امضا کنید

برای لغو حکم اعدام دو کارگر افغانستانی

641%
۶۴۱ امضا
۵۰۰ هدف
امضا محفوظ این دادخواست را تنظیم کرد.

در اسفندماه ۱۴۰۱، دادگاه انقلاب شیراز برای دو متهمِ حمله به حرم شاهچراغ حکم اعدام صادر کرد. نام محکومان محمد رامِز رشیدی و سید نعیم هاشم قتالی است. رئیس دادگستری استان فارس اعلام کرد که حکم اعدام «در ملاء عام» اجرا خواهد شد، یعنی در مکان عمومی و مقابل چشمان مردم!

حمله تروریستی به حرم شاهچراغ در شیراز در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۱ روی داد. در این حمله ۱۳ نفر به قتل رسیدند. در کلیه نوارهای تلویزیون‌های مداربسته، از زاویه‌های مختلف در داخل و خارج از صحن حرم، تنها یک نفر با سلاح در حال تیراندازی دیده می‌شود. نه در این ویدیوها و نه در هیچ سند دیگری، به جز فرد تروریست که به دست مأموران کشته شد، فرد یا افراد دیگری که در این حمله شرکت داشته ‌باشند شناسایی نشده است.

مسؤلان امنیتی در یک ویدیوی اعترافات اجباری، محمد رامِز رشیدی و چند کارگر مهاجر دیگر از ملیت‌های آذربایجان، تاجیکستان، و ازبکستان را از اعضای «داعش» و مسؤل عملیات حمله به شاهچراغ معرفی کردند. چندی بعد، خبرگزاری فارس در یک گزارش از «دادگاه حمله تروریستی به شاهچراغ»، سید نعیم هاشمی قتالی که افغانستانی است را هم به عنوان «متهم ردیف سوم» به فهرست متهمان حمله به شاهچراغ افزود.

مقامات قضایی جزییات دادرسی و روند دادگاه‌ها را پنهان نگه داشته‌ و اجازه‌ی دفاع قانونی به وسیله‌ی وکلای مستقل را به متهمان نداده‌اند. حکم‌ اعدام محمد رامِز رشیدی تنها بر مبنای اعترافات زیر شکنجه صادر شده‌است. حکم اعدام سید نعیم هاشم قتالی، به ادعای خبرگزاری فارس، به دلیل «پذیرایی به عنوان سرایدار از افراد فرستاده شده به ایران» صادر شده است.

محمد رامِز رشیدی و سید نعیم هاشم قتالی دو کارگر مهاجر افغانستانی هستند. به جز «اعترافات» هیچ سند و مدرکی مشارکت آنها را در حمله تروریستی به شاهچراغ نشان نمی‌دهد. مأمورانِ اطلاعاتی در ویدیوی امنیتیِ خود مدعی هستند داعش و سازمان‌های جاسوسی غرب در «اغتشاشات» خیابانی شهریور دست داشته‌اند. اعترافات اجباری و دادگاه نمایشیِ «اعضای داعش» به قصد اثبات این ادعای دروغین است.

ما خواهان لغو حکم اعدام محمد رامِز رشیدی و سید نعیم هاشم قتالی و ابطال روند دادگاه‌های فرمایشی هستیم. متهمان باید در دادگاه عادلانه و با شرکت وکلای اختیاریِ آنها محاکمه شوند.

به روز رسانی ـ با کمال تأسف، حکم اعدام محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی بامداد روز شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲ در ملاء عام اجرا شده است.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. همیشه افغان های کارگر و ضعیف و طعمه کثافت کاری های خودشان قرار میدهند

    2. نه به اعدام

    3. امضا با تلگرام 

    4. امضا با تلگرام 

  • اعدام شدند

    به روز رسانی ـ با کمال تأسف، حکم اعدام محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی بامداد روز شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲ در ملاء عام اجرا شده است.

  • امضا محفوظ این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید