امضا کنید
|

نیازهای فوری زلزله‌زدگان خوی

342%
۳۴۲ امضا

۱۲ بهمن ۱۴۰۱

شامگاه ۸ بهمن ۱۴۰۱ زمین‌لرزه‌ای به شدت ۵.۹ ریشتر شهرستان خوی از توابع استان آذربایجان غربی و برخی از روستاهای اطراف‌ را تکان داد و خسارت‌ بسیار به بار آورد. به گفته‌ی مقامات رسمی تاکنون سه نفر از اهالی خوی جان خود را از دست داده و بیش از هشتصد نفر زخمی شده‌اند. تعداد مجروح‌شدگان بیش از ظرفیت مراکز درمانی خوی بوده و بسیاری راهی شهرستان‌های سلماس، اورمیه و تبریز شده‌اند.

طبق داده‌های سازمان هواشناسی کشور، دمای هوا در این مناطق در زمان وقوع زمین‌لرزه زیر صفر بوده و همچنان در روزهای آتی نیز سرما به همان میزان همراه با بارش برف خواهد بود.

در این وضعیت، نبودِ وسایل گرمایشی مثل لباس گرم، والوور، پتو، بخاری برقی و امکاناتی چون کانکس و چادر برای اسکان موقت، شرایط را بیش از پیش برای زلزله‌زدگان دشوار کرده است. هر روز صف‌های طولانی از زلزله‌زدگان در مقابل فرمانداری، هلال احمر و سایر ارگان‌های دولتی شهرستان خوی تشکیل می‌شود. نه‌تنها آنها همه‌ی وسایل مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند بلکه پلیس و نیروهای لباس شخصی به آنها توهین کرده و در مواردی زیر ضرب و شتم گرفته‌اند.

محمد علی‌مرادی مستندساز آذربایجانی با انتشار گزارش‌های متعددی در صفحه‌ی شخصی اینستاگرام خویش، نیاز فوری به کانکس و وسایل گرمایشی، بهداشتی و غذایی را ذکر کرده است. زلزله‌زدگان نیاز فوری به نان دارند. ارگان‌های دولتی دست به اقدام فوری نمی‌زنند. امدادرسانی با کندی صورت می‌گیرد. رسانه‌های دولتی نیز گزارش‌های گمراه‌کننده‌ای از میزان و نحوه‌ی کمک رسانی به زلزله‌زدگان منتشر می‌کنند. روز دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ «کرم کینیک» دبیر کل هلال احمر ترکیه، با انتشار توییتی نوشت که هلال احمر ایران حاضر به قبول کمک سازمان برادر از ترکیه نشده است. وی همچنین به نقل از همتایان ایرانی خبری داد که صحت ندارد، «هلال احمر ایران برای ۲۰ هزار زلزله‌زده [در خوی] ۲۱ کمپ تاسیس کرده است»، به گواه شاهدان این خبر واقعیت ندارد. اژدر طالبی از مسؤلان ستاد مدیریت بحران از « ارسال قطره‌چکانی چادر» خبرداده، اضافه می‌کندکه مسؤلان «برای مدیریت بحران برنامه مدونی ندارند.» بسیاری خانواده‌ها شب را در خودروهای خود سپری می‌کنند.

در سرمای شدید آذربایجان، تعدادی از شهروندان از طریق فضای مجازی و ارتباط شهری اقدام به جمع آوری کمک‌ به ویژه بخاری، اقلام بهداشتی، و بسته‌های غذایی کرده‌اند. اما تهیه کانکس برای اسکان موقت زلزله‌زدگان از گزند سرمای زیر صفر درجه و هوای برفی، چیزی نیست که جامعه مدنی و مردم عادی بتوانند از عهده‌ی هزینه‌های آن برآیند. پس‌لرزه‌ها ادامه دارد و شهروندان زلزله‌زده نمی‌توانند به خانه‌های ترک‌خورده بازگردند. ما از دولت و مقامات آذربایجان غربی می‌خواهیم هر چه سریع‌تر وارد عمل شده و اقدام به تهیه کانکس و سایر لوازم مورد نیاز کنند تا زلزله‌زدگان دچار آسیب بیشتر نشوند و از خطر بیماری‌های احتمالی در امان بمانند.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

    3. امضا با تلگرام 

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید