امضا کنید
||

جلوگیری از انتقال لالین توله خرس سیاه بلوچی به باغ وحش

615%
۶۱۵ امضا
۵۰۰ هدف

خرس سیاه بلوچی پس از یوز آسیایی بیشتر از هر گوشتخوار وحشی بزرگ در ایران در معرض خطر است. از شما می‌خواهیم از لالین توله خرس سیاه بلوچی حمایت کنید تا از انتقال او  به باغ وحش جلوگیری شود. این گونه از خرس در معرض انقراض است و محیط نگهداری باغ وحش برای او بسیار خطرناک و نابودکننده است.

خرداد ۱۴۰۱ در استان اصفهان یک توله خرس سیاه بلوچی در شرایط نامناسب و با جراحات متعدد از قاچاقچیان کشف و ضبط گردید و به مدت سه ماه تحت درمان، مراقبت دامپزشکی و تغذیه اصولی شبانه‌روزیِ دکتر فربد خاکپور و دکتر سعید یوسف‌پور قرار گرفت. لالین سپس به درخواست سازمان محیط زیست به کلینیک پارک پردیسان تهران منتقل شد.

لالین حالا در معرض یک خطر بزرگ است، خطر انتقال به باغ وحش «چاه‌نیمه»ی زابل که یک باغ وحش مخروبه و‌ دورافتاده است! (لالین در زبان بلوچی به معنای «دردانه» است.)

طبق گفته‌های دکتر فربد خاکپور به سلامت نیوز : لالین اگر به باغ وحش زابل برود سرنوشتی مثل نادیا خواهد داشت (خرس سیاه بلوچی که در باغ وحش زابل تلف شد) و نابود خواهد شد و اگر به دیگر باغ وحش‌ها برود نیز عمرش تباه شده و برای زیرگونه خود سود حفاظتی ندارد. به گفته‌ی فعالان محیط زیست، حیوانات در باغ وحش زابل تغدیه و بهداشت مناسب ندارند و استانداردهای سازمان حفاظت در این محل رعایت نمی‌شود.

دکتر خاکپور می‌افزاید، «مسؤلان باید باور کنند همان قدر که یوزپلنگ مهم است، خرس سیاه بلوچی هم اهمیت دارد و همچنان که سازمان حفاظت محیط زیست این منطق را که "جای یوزپلنگ در باغ وحش نیست" پذیرفته است، درباره‌ی زیر گونه‌ی به شدت در خطر انقراض خرس سیاه بلوچی نیز این را بپذیرد.» داود میرشکار دامپزشک حیات وحش نیز معتقد است، «لالین این پتانسیل را دارد که نقطه عطفی در ارتقای حفاظت از خرس سیاه بلوچی در ایران باشد. حضور «لالین» به عنوان یک فرصت کمیاب و ارزشمند بهترین بهانه علمی ‌و منطقی برای تاسیس مرکز تحقیقات و نگهداری خرس سیاه بلوچی در ایران است.»

ما امضاکنندگان این دادخواست توجه سازمان محیط زیست ایران را به شرایط حساس و خطرناک لالین جلب می‌کنیم تا با کمک متخصصان شرایط بهتری به جای انتقال به باغ وحش برای این خرس مهیا شود.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

    3. امضا با تلگرام 

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید