امضا کنید

کور کردن معترضان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی

790%
۷۹۰ امضا
۵۰۰ هدف

جراحت یا ترومای چشم به معنیِ اصابت یک جسم تیز یا بی‌‌نوک به چشم است. جراحت چشم در اثر تماس با مواد شیمیایی نیز امکانپذیر است. از شروع اعتراضات خیابانی مردم ایران در شهریور ۱۴۰۱ تا امروز مأموران امنیتی علاوه بر قتل بیش از چهارصد شهروند، به شکل سیستماتیک چشمان معترضان را هدف قرار داده و باعث ترومای وخیم و در موارد بسیاری نابینایی یک یا هر دو چشم قربانیان شده‌اند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با شلیک گلوله‌های لاستیکی، ساچمه‌ای، گاز اشک‌آور، ضربات باتوم، چماق، چکمه، و مشت و لگد، صدها شهروند معترض را دچار ترومای وخیم چشم کرده‌اند. براساس مستندات و اظهارات شاهدان عینی و افراد خانواده‌ی قربانیان، همچنین گزارش پزشکان و بیمارستان ها و گروه امدادگران انقلاب، و نیز گزارش اخیر نیویورک تایمز به تاریخ نوزدهم نوامبر ۲۰۲۲، مسلم شده است که نیروهای امنیتی، چون جوخه‌های مرگ برای سرکوب تظاهرات در سراسر ایران، چشم‌های معترضان را هدف گرفته‌اند.

طبق گزارش نیویورک تایمز، فقط در تهران حدود پانصد نفر با جراحات شدید چشم بوسیله گلوله ساچمه‌ای به سه بیمارستان فارابی، رسول اکرم و لبافی نژاد مراجعه کرده‌اند. منابع دیگر ما از جمله گروه امدادگران انقلاب، خبر از مراجعه بیش از صدها نفر با جراحت شدید چشم به بیمارستان زاهدان داده‌اند که حداقل بیست نفر از آنها به نابینایی کامل محکوم هستند.

گروهی از پزشکان هم شکسته شدن رکورد تخلیه چشم در بیمارستان فارابی را تأیید کرده و افزوده‌اند که شنبه نوزدهم نوامبر، ۲۲ مورد مجروح فقط از مهاباد، ملکان، و سایر شهرهای کُردستان به بیمارستان علوی تبریز فرستاده شدند. شبکه حقوق بشر کردستان در تاریخ یازده نوامبر ۲۰۲۲ نیز گزارشی از شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای در مراسم خاکسپاری ژینا امینی درسقز کردستان به هفت نفر منتشر کرده بود که نام محمد پارسا صحت ۲۱ساله (هر دو چشم را از دست داد) و نچیروان معروفی از آن میان اعلام شد.

بعضی قربانیان یا خانواده آنها از جمله غزل رنجکش دانشجوی سال سوم حقوق در بندرعباس، پارسا قبادی هجده ساله اهل کرمانشاه، بیتا کیانی دختر شش ساله اهل فلاورجان اصفهان، تصویر یک یا هر دو چشم گلوله ( ساچمه‌ای) خورده را منتشر کرده و تقاضای دادخواهی داده‌اند.‌

همچنین چندین ویدئو بدون ذکر مشخصات قربانی از گلوله خوردن چشم دختری در کرج و مرد میانسالی در مترو تهران در فضای مجازی منتشر شده است. متاسفانه یک جوان به نام آرمان عمادی نیز که در مرودشت از ناحیه چشم گلوله ساچمه‌ای خورده بود، با وجود تخلیه‌ی چشم، دچار مرگ مغزی شده است.

این مستندات نشان می‌دهند که این موارد فقط حوادث منفرد یا پراکنده نبوده‌اند. روشن است که این یک الگوی جنایتِ سیستماتیک از حمله به اجتماعات مسالمت‌آمیز به قصد وارد کردن جراحت شدید به چشمانِ شهروندان است. این جنایت نیز باید همچون تیراندازی با گلوله به قلب و سر معترضان، و نیز حکم‌های وحشیانه‌ی مجازات اسلامی مثل بریدن انگشتان دست و اعدام‌ها از سوی جامعه‌ی بین المللی محکوم شود.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. بر علیه ظلم ستمگران حکومت باید با هم یکصدا شویم تا صدای دادخواهی ما یه گوش ارگانهای نظارتی و تاثیر گذار برسد
      سازمان حقوق بشر و دادگاه لاهه و هر ارگان و یا سازمان بین المللی

    2. امضا با تلگرام 

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید