امضا کنید

جان چهار زندانی سياسی کُرد در خطر است

1156%
۱٬۱۵۶ امضا
۵۰۰ هدف
یک کنشگر کورد این دادخواست را تنظیم کرد.

جان چهار زندانی سیاسی کُرد در خطر است. این چهار نفر، محسن مظلوم، هژیر (محمد) فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی، در تاریخ ۱ مرداد ۱۴۰۱ در ارومیه به دست نیروهای وزارت اطلاعات و قرارگاه حمزه سیدالشهدا دستگیر شده‌اند و از آن تاریخ از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. نهادهای امنیتی با اتهامِ دروغین تروریسم و وابستگی به سازمانهای جاسوسیِ اسراییلی نقشه‌های شومی برای این چهار تن تدارک دیده‌اند.

محسن مظلوم، هژیر (محمد) فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی اعضای حزب کومله‌له‌ی کردستان ایران هستند. آنها مرتکب هیچ جرم جنایی یا امنیتی نشده‌اند، هرگز با خود سلاحی همراه نداشته‌اند، و برخلاف ادعای وزارت اطلاعات به‌هیچ وجه به بیگانگان متصل نیستند.

خانواده‌ی این چهار زندانی سیاسی از شهرهای کامیاران، سنندج، دهگلان، و مهاباد، بارها به دادگستری و زندان ارومیه مراجعه کرده و خواستار ملاقات با عزیزان خود شده‌اند اما مقامات قضایی به آنها پاسخ نداده‌اند. بی‌خبری و اتهامات دروغین، این خانواده‌ها را به شدت نگران کرده است.

ما با سناریوهای آشنای شکنجه و اعترافات اجباری آشنا هستیم و می‌دانیم در اوضاع کنونی که مردم برای حقوق خود به‌پا خاسته‌اند، احتمال اینکه جمهوری اسلامی قصد انتقام‌گیری از شهروندان کُرد را داشته باشد بسیار است. این چهار زندانی سیاسی مرتکب هیچ جرمی نشده‌اند و اگر در دادگاهی عادلانه و علنی همراه با وکیل ظاهر شوند، بدون شک اتهامات دروغین وزارت اطلاعات برملا خواهد شد. این اتهامات فقط بهانه‌ای است برای سرکوبِ بیشتر مردم در کردستان.

ما خواهان آزادی محسن مظلوم، هژیر (محمد) فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی هستیم. ما از نهادهای حقوق بشر بین‌المللی می‌خواهیم به وضعیت این چهار زندانی رسیدگی کنند و هرچه در توان دارند برای نجاتِ جان آنها به کار گیرند.

۱ آذر ۱۴۰۱

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۶
    استان آذربایجان غربی ۲۲
    استان اردبیل ۱
    استان اصفهان ۱
    استان البرز ۲
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۴
    استان چهارمحال و بختیاری ۲
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۱۳
    استان خراسان شمالی ۱
    استان خوزستان ۱
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۲
    استان سیستان و بلوچستان ۱
    استان فارس ۲
    استان قزوین ۰
    استان قم ۲
    استان کردستان ۱۶
    استان کرمان ۲
    استان کرمانشاه ۲
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۱
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۱
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۲
    استان همدان ۱
    استان یزد ۱
  • تازه‌ترین امضاها

    1. مخالفت با قتل حکومتی

    2. آزادی ۴ زندانی کرد

    3. محاکمه نا عادلانه- شکنجه – اعتراف اجباری و صدور ناعادلانه حکم اعدام برای ایجاد جو وحشت و ترور

    4. بی گناهی

    5. نه به اعدام

  • اعدام شدند

    خبرگزاری میزان، پایگاه خبری قوه قضائیه، نوشت که پس از طلوع خورشید ۹ بهمن ۱۴۰۲، پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار، چهار زندانی سیاسی کُرد اعدام شده‌اند. روز یکشنبه ۸ بهمن، خانواده‌های این چهار زندانی سیاسی که از شهرهای کامیاران، دهگلان، مهاباد و بوکان، به تهران آمده بودند تا پس از ۱۹ ماه از بازداشت، با آنها دیدار کنند ولی مامورین زندان به این خانواده‌ها گفتند که این آخرین ملاقات است.

  • سازمانهای حقوق بشری؛ صدور حکم اعدام علیه چهار زندانی سیاسی کُرد شدیدا محکوم و در تضاد با تمامی مبانی حقوق بشری است

    بخشی از متن بیانیه:
    ما جمعی از سازمان‌های حقوق بشری ضمن محکومیت شدید صدور حکم اعدام علیه این زندانیان سیاسی؛ روند دادرسی ناعادلانه و ضد انسانی، اعترافات اجباری و سناریوسازی‌ امنیتی علیه این زندانیان را در تضاد با تمام معیارهای حقوق بشری و حتی قوانین خود جمهوری اسلامی می‌دانیم و معتقدیم باید مراحل دادرسی این چهار فعال سیاسی طبق اعلامیە جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی با نظارت دقیق مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری انجام گیرد. در غیر این صورت هرگونە اتهام و صدور حکم مبنی بر اعتراف اجباری غیرقانونی و نقض کامل حقوق بشر است.
    ما از کلیه‌ی انسان‌های آزادیخواە، فعالان مدنی و رسانه‌ای، نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی درخواست می‌کنیم کە تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای این احکام ناعادلانه به‌کار گیرند.
    ١٨ دی ١٤٠٢

  • یک کنشگر کورد این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید