امضا کنید

دسترسی معترضان مجروح در سنندج به خدمات درمانی و پزشکی

827%
۸۲۷ امضا
۵۰۰ هدف

خطاب به آقای پیتر ماورر رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، و آقای فرانچسکو روکا رئیس کل فدراسیون بین المللی جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ

اعتراضات سراسری اخیر در ایران که در واکنش به قتل مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی از ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ آغاز شده و ابعاد آن به سرعت به مخالفت جدی و اساسی با نظام جمهوری اسلامی گسترش یافته همچنان ادامه دارد. در برابر این اعتراضات سراسری نیز نظام جمهوری اسلامی به روال همیشگی و معمول اقدام به سرکوب خشونت بار معترضان با استفاده از نیروهای انتظامی و امنیتی خود کرده که در نتیجه آن تاکنون به گزارش سازمان حقوق بشر ایردن بیش از ۲۰۱ شهروند معترض کشته و هزاران نفر نیز به شدت مجروح شده‌اند. از این تعداد به گزارش سازمان عفو بین‌الملل ۲۳ کودک نیز جزو کشته شده‌ها هستند.

گستردگی سرکوب و شدت خشونت بکارگرفته شده از سوی ماموران امنیتی و انتظامی اما در برخی مناطق از جمله استان‌های کردستان و بلوچستان بسیار بیشتر است و تنها به معترضان در خیابان نیز محدود نمانده است. گزارش منابع مستقل و دست اول در سنندج نشان می‌دهد نیروهای امنیتی و انتظامی پس از مجروح کردن شمار زیادی از معترضان از مداوای آنها نیز خودداری کرده و اجازه استفاده آنان از حق دسترسی به درمان و خدمات درمانی را نمی‌دهند.

در همین زمینه بنا بر گزارش‌ها بسیاری از پزشکان در سنندج از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی تهدید شده‌اند که در صورت ارائه خدمات درمانی به معترضان مجروح و مداوای آنها با برخورد امنیتی و قضایی روبرو شده و پروانه طبابت آنها باطل خواهد شد.

همچنین به شهادت کادر درمان در بیمارستان‌ها در استان کردستان به ویژه شهر سنندج، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی با حضور در بیمارستان‌ها به دنبال معترضان مجروح بوده و پس از یافتن ایشان، اقدام به توقف روند درمان و بازداشت آنها می‌کنند. علاوه بر این کادر درمان از جمله پرستاران و پزشکان به شدت از سوی نهادهای امنیتی تحت فشار قرار گرفتند که اطلاعات و اسامی معترضان مجروح را به نهادهای امنیتی اعلام کنند. به عنوان نمونه دستکم سه معترض مجروح شامگاه یکشنبه ۱۷ مهر ماه توسط نیروهای امنیتی از بیمارستان بعثت سنندج ربوده شده‌اند و به مکان نامعلومی انتقال داده شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند نهادهای اطلاعاتی و امنیتی مسئولان داروخانه‌ها را نیز در سطح شهر سنندج تهدید و آنها را از فروش تجهیزات پانسمان منع کرده‌اند. حتی روایت هایی وجود دارد که بنا بر آنها ماموران لباس شخصی امنیتی در داروخانه‌ها مستقر شده و پس از خرید تجهیزات پانسمان توسط شهروندان اقدام به تعقیب خریدار با هدف شناسایی و بازداشت معترضان کرده‌اند که در چندین مورد منجر به بازداشت فرد مجروح در جریان اعتراضات در خانه خود شده است.

از سوی دیگر حضور نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سبب شده شمار قابل توجهی از شهروندان مجروح شده در جریان اعتراضات علیرغم نیاز به خدمات درمانی و رسیدگی پزشکی به دلیل ترس از بازداشت از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کنند.

جلوگیری از دسترسی معترضان مجروح به خدمات درمانی و پزشکی توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در سنندج به صراحت بر خلاف ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده ۱۲ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین مفاد کنوانسیون‌های سوم (۱۹۲۹) و چهارم (۱۹۴۹) ژنو درباره لزوم ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به اسرای جنگی و قطعنامه ۱۷۳/۴۷ مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر لزوم بهره‌مندی همه انسان‌ها از جمله زندانیان و اسرای جنگی از حق درمان و خدمات پزشکی بوده و از این رو نقض فاحش حقوق بشر محسوب می‌شود.

این مساله همچنین جان بسیاری از مجروحان را در خطر جدی قرار داده و یکی از اساسی ترین حقوق آنها، حق حیات انسانی، که در قوانین بین المللی حقوق بشری به ویژه اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به صراحت به رسمیت شناخته شده نقض کرده است.

ما جمعی از فعالان مدنی و حقوق بشر از شما می‌خواهیم تا از تمام ابزارهای موجود خود برای جلوگیری از دخالت نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در ایجاد اخلال در دسترسی مجروحان اعتراضات سراسری اخیر به امکانات پزشکی و درمانی و تضمین دسترسی آنها به این خدمات استفاده کنید. همچنین از شما میخواهیم که ضمن اقدام فوری، تمام تلاش خود را به عمل آورید تا جمهوری اسلامی را وادار سازید که علاوه بر تضمین حق درمان معترضان مجروح، شرایط برای دسترسی بازداشت شدگان را نیز به خدمات درمانی و پزشکی فراهم آورد.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید