امضا کنید
||

اقدام فوری برای ممانعت از دستگیری، شکنجه و کشتار کودکان

1247%
۱٬۲۴۷ امضا
۵۰۰ هدف

به صندوق کودکان سازمان ملل متحد

درخواست اقدام فوری برای ممانعت از دستگیری، شکنجه و کشتار کودکان در ایران

جمهوری اسلامی ایران از کشورهای امضاکننده پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک است، بااین‌حال در طول چهار دهه گذشته به اشکال گوناگون حقوق کودکان را آشکارا نقض کرده است؛ تشویق کودکان به ازدواج، نبود فرصت‌های تحصیلی برابر، بازماندن کودکان از تحصیل، عدم حمایت از کودکان کار، نابرابری جنسیتی، عدم حمایت از کودکان در معرض تعرض جنسی، تحمیل آموزش‌های ایدئولوژیک در مدارس به کودکان و بهره‌برداری از آنان در مناقشه‌های مسلحانه تنها بخشی از خشونت سیستماتیک علیه کودکان در ایران است اما آنچه اکنون رخ می‌دهد، مصداق بارز جنایت هولناک علیه کودکان به شمار می‌رود.

در اعتراض‌های اخیر مردم ایران که با قتل حکومتی مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، بسیاری از نوجوانان به خیابان‌ها آمدند تا ضمن اعتراض به کشته‌ شدن مهسا، حق آزادی خود را فریاد بزنند؛ اما حکومت ایران با دستور مستقیم علی خامنه‌ای پاسخ کودکان معترض را با دستگیری‌‌های گسترده، شکنجه، ناپدیدسازی و کشتار داد. علی خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۱ مهرماه به صراحت از مسئولان خواست نوجوانان معترض را «تنبیه» کنند.

شواهد و اسنادی وجود دارد که اثبات می‌کند تعداد زیادی از بازداشتی‌ها گروه سنی کودک و نوجوان‌ا‌ند و اکنون با وجود مجروح شدن از درمان محروم‌اند و در بازداشتگاه‌های نامناسب زیر شکنجه و فشارهای شدید برای اخذ اعتراف‌های اجباری و همچنین پرونده‌سازی‌های امنیتی قرار دارند. همچنین تعدادی از کودکان با ضربه‌های شدید باتوم ماموران امنیتی و شلیک مستقیم گلوله کشته شده‌اند.

در اعتراض‌های اخیر دختران دبیرستانی با برگزاری تجمع‌های مسالمت‌آمیز حق خود را برای انتخاب نوع پوشش، مطالبه کردند اما با خشونت نیروهای امنیتی ؛ ضرب و شتم و اخراج از مدارس مواجه شدند.

از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش با تبلیغات ایدئولوژیک و با صرف بودجه‌های کلان، شماری از کودکان را جذب پایگاه‌های بسیج دانش‌آموزی کرد تا در مواقعی مانند اعتراض‌های اخیر از آنان به عنوان نیروی سرکوب بهره‌برداری کند. فعالان حقوق کودک به مدارکی دست‌ یافته‌اند که نشان می‌دهد، تعدادی از کودکان که برای سرکوب معترضان از آنان سوءاستفاده شده، از خانواده‌های فقیر و محروم‌اند و حکومت با مشوق‌های اندک مالی آنان را به خیابان فراخوانده است.

روح، جسم و روان کودکان ایران در شرایط کنونی در معرض مخاطرات جدی قرار گرفته‌ و آنان بیش از هر زمان دیگری به کمک جامعه جهانی نیاز دارند.

ما امضاکنندگان این نامه از سازمان ملل متحد و یونیسف می‌خواهیم که کودکان ایران را دریابند و از تمامی امکانات برای پاسخگو نگه داشتن حکومت ایران استفاده کند.

توقف خشونت ساختاریافته علیه کودکان، آزادی بدون قید و شرط کودکان بازداشتی، دلجویی از خانواده‌های کودکان قربانی و پرداخت غرامت به آنان، پایان دادن به استفاده از کودکان در درگیری‌ها و التیام آسیب‌هایی که کودکان در اعتراض‌ها متحمل شدند مواردی است که سازمان ملل متحد باید در دفاع از حقوق کودکان از حکومت ایران مطالبه کند.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید