امضا کنید

ضرورت تحقیقات بین‌المللی برای کشته‌شدگان ایران

647%
۶۴۷ امضا

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران و فدراسيون بين المللى حقوق بشر در یک بيانيه  درخواست كرده اند كه يك هيات مستقل بين المللى براى انجام تحقيقات در باره سركوب خونين تظاهرات مسالمت آميز مردم ايران در سه هفته گذشته به دست نيروهاى انتظامى و امنيتى جمهورى اسلامى تشكيل شود. سايت دادخواست با فراخوان جمع آورى امضاء در تائيد اين بيانيه، به هموطنانمان امكان مى دهد كه فرياد دادخواهى مردم ايران را به گوش جهانيان برسانند.

عبدالكريم لاهيجى

یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱

---

همراهی کنید: برای پافشاری بر ضرورت تحقیقات بین‌المللی در مورد کشته‌شدگان ایران

دو نهاد حقوق بشر ایرانی و بین‌المللی خواهان تحقیق و پیگیری قانونیِ قتل بیش از ۲۰۰ تن از شهروندان ایرانی به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شده‌اند. اعتراضات مردمی هنوز ادامه دارد و هر روز و هر شب اخبار کشته‌شدن جوانان معترض همراه با کلیپ‌های دلخراش در شبکه‌های اجتماعی انعکاس می‌یابد.

روز ۱۶ مهر ۱۴۰۱ (۸ اکتبر ۲۰۲۲)، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر (FIDH) و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) در بیانیه‌ی مشترک خود از جمله به کشتار جمعه خونین در زاهدان به تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۱ توجه می‌دهند. در این رویداد نیروهای انتظامی از پشت بام مستقیم به سر و قلب نوجوانان معترض و عده‌ی زیادی از نمازگزاران این شهر تیراندازی کردند و ۹۱ نفر را کشتند و بیش از ۳۰۰ نفر را زخمی کردند.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران تا تاریخ ۱۶ مهر نام‌های ۱۹۳ معترض از جمله ۱۸ کودک که در شهرهای مختلف به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند را ثبت کرده است. شمار واقعی کشته‌شدگان قطعاً بیشتر است.

این دو سازمان حقوق بشری می‌نویسند، «کشتار معترضان در اعتراض‌های گسترده‌ی قبلی هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته است. صدها معترضِ غالباً مسالمت‌رفتار، در جریان ‏اعتراض‌ها به افزایش قیمت مواد غذایی ‏در دسامبر ۲۰۱۷ و ژانویه‌ی ۲۰۱۸ (دی ۱۳۹۶) و در اعتراض‌ها به افزایش ‏ قیمت بنزین در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) به ‏ضرب گلوله کشته‌شدند.‏‎ ‎تحقیقات در مورد آن جنایت‌ها نیز مدت‌هاست به تعویق افتاده است.»

به هنگام نشر این دادخواست، اعتراضات در محله‌های پرجمعیت تهران و سایر شهرهای ایران، به ویژه سنندج، ادامه دارد و دولت با بی‌رحمی به سرکوب خونین معترضان ادامه می‌دهد. محتمل است که آمار کشته‌شدگان، مجروحان، و دستگیرشدگان به طرز هشداردهنده‌ای بالا رفته باشد. می‌دانیم که دولت در برخی  از شهرهای کردستان وضعیت جنگی ایجاد کرده است­­.

شهروندان ایران در سراسر کشور که تمام راه‌های اصلاح بر روی آنها بسته شده، به طور مسالمت‌آمیز خواهان برچیده شدن تمامی ساختارهای مبتنی بر تبعیض و کلیه قوانین منبعث از شرع اسلام، به ویژه قوانین زن‌ستیزانه‌ی جمهوری اسلامی هستند. این ساختارها و این قوانین با هرآنچه ما از قوانین جهانشمول حقوق بشر می‌شناسیم در تعارض هستند و باید برچیده شوند. جنبش کنونی مردم زیر عنوان «زن، زندگی، آزادی» دیگر کوچک‌ترین مشروعیتی برای این رژیم قایل نیست تا مستقیم از آن انتظار اصلاحات دموکراتیک را داشته باشد.

ما امضاکنندگان این دادخواست، در پشتیبانی از بیانیه‌ی دو نهاد حقوق بشر مذکور، خواهان رسیدگی قانونی در سطح بین‌المللی به قتل شهروندان ایرانی به دست مأموران جمهوری اسلامی در اعتراضات مردمی هفته‌های اخیر هستیم.

#زن_زندگی_آزادی

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. دادخواه خون برادرم هستم

    2. امضا با تلگرام 

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید