امضا کنید

برای آزادی عباس لسانی زندانی سیاسی ترک

351%
۳۵۱ امضا

۱۱ شهریور ۱۴۰۱

عباس لسانی فعال جنبش‌های حقوق مردم آذربایجان ۲۵ دی ماه ۱۳۹۷ در پی احضاریه‌ای که از بابت پرونده‌ای دیگر در خصوص سخنرانی‌اش در مراسم خاکسپاری مرحوم حسن دمیرچی (فعال آذربایجانی) به شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز مراجعه کرده بود، قبل از خروج از دادگاه توسط ماموران امنیتی دستگیر شده و پس از انتقال به اردبیل با اتهامات واهی همچون تشکیل گروه غیرقانونی روبرو شد.

پس از صدور کیفرخواست از سوی آقای عتباتی دادستان وقت، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی خدادادی به ۸ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهر یزد تحت مراقبت ویژه اداره اطلاعات محکوم گردید. در دادگاه تجدیدنظر، حکم آقای لسانی در اقدامی غیر حقوقی با ریاست آقای عتباتی دادستان پیشین و صادر کننده کیفرخواست و مدیر کل وقت دادگستری و رئیس شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به ۱۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به یزد افزایش یافت! این حکم پس از درخواست اعاده دادرسی مکرر سید محمد رضا فقیهی وکیل ایشان، با نقض حکم تجدیدنظر در شعبه اول دیوان عالی کشور، حکم بدوی ۸ سال حبس و ۲ سال تبعید به شهر یزد ایشان ابقاء گردید.

شعبه اول دیوان عالی کشور به ریاست سید احمد مرتضوی مقدم (رئیس کنونی دیوان عالی کشور) و معاونت سید ابوالحسن هاشمی امام زاده، علی‌رغم نقض حکم دادگاه تجدیدنظر اردبیل، همانند شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل از شرح عنوان تشکل واهی ادعایی اجتناب نموده و تنها به اتهام«تشکيل و اداره گروه و جمعيت با هدف برهم زدن امنيت ملی» اکتفا نموده بود.

لازم به تاکید است که آقای عباس لسانی مدتها در زندان اردبیل از فشار خون بالا، تپش بالای قلب و از درد مزمن زانو و دیسک کمر رنج برده و سرانجام بعد از سپری شدن بیش از ۳ سال حبس، روز ۲۴ بهمن۱۴۰۰ پس از ارسال جوابیه کمیسون سه نفری پزشکی قانونی به مدت ۶ ماه به مرخصی درمانی اعزام گردید. این فعال سرشناس آذربایجانی ۲۰ فرودین ۱۴۰۱ تحت اوزون‌تراپی قرار گرفته بود و در تاریخ ۵ اردیبهشت امسال با تجویز پزشک معالج، فیزیوتراپی و لیزرتراپی شده  و ۳ خرداد برای بار دوم و ۱ شهریور‌ ماه‌ ۱۴۰۱ در‌ بیمارستان‌ ولیعصر‌ شهر‌ تبریز‌ برای‌ بار‌ سوم‌‌ تحت عمل جراحی «اوزون تراپی» دیسک کمر قرار گرفت.

سرانجام ۵ شهریور ماه‌ ۱۴۰۱ عباس لسانی‌ علی‌‌رغم‌ تمدید مرخصی‌اش در مرداد، و تاکید به استراحت‌ مطلق توسط پزشک معالج‌ پس از عمل دیسک‌ کمر‌ «اوزون‌ تراپی»، و ارائه‌ مدارک‌ پزشکی‌ قانونی به‌ دفتر‌ دادستان‌ اردبیل، با‌ قانون‌ شکنی‌ عبدالله‌ طباطبایی‌ دادستان‌ اردبیل‌ و‌ فشار اداره‌ اطلاعات‌ اردبیل، تمدید ۶ ماه‌ مرخصی ایشان لغو‌ شده‌ و‌ او راهی زندان‌ مرکزی اردبیل شد.

محرومیت از مرخصی درمانی در شرایط همه‌گیری کرونا در زندان اردبیل ، محرومیت از حق مرخصی در زمان فوت بستگان درجه یک، محرومیت از ملاقات خانواده در مقاطع مختلف، و ممنو‌ع المکالمه بودن در چندین دوره از زمان دستگیری تاکنون، گوشه‌هایی‌ از اقدامات محدود کننده‌ای بوده که مسئولان زندان به سفارش مقامات امنیتی و قضایی در قبال این زندانی سیاسی ترک اتخاذ کرده‌اند.

همچنین محدودیت و ممنوعیت‌های اقتصادی برای اعضای خانواده‌ی آقای لسانی نیز، از جمله پلمپ محل کسب فرزند ارشد ایشان، از اقدامات دیگری بوده که نیروهای امنیتی اردبیل در جهت فشارهای روانی بیشتر به این زندانی سیاسی و خانواده‌اش اِعمال کرده‌اند.

عباس لسانی از پیشروان مبارزه خشونت‌پرهیز و نافرمانی مدنی در ایران بوده و از او به عنوان روح مطالبه‌گر آذربایجانی‌ها یاد می شود.

مجموعه‌ فعالیت‌های این مبارز بزرگ آذربایجانی، مؤثربودنش در تکثیر روح مقاومت و جسارت‌بخشی به استیفا‌گران حقوق مردم تحت‌ستم، خصومتِ دشمنان دمکراسی‌خواهی و برابری‌خواهی در ایران را برانگیخته است.

تمکین نکردن به حکم شلاق به جهت غیرانسانی بودن این مدل احکام ، اعتصاب غذاهای طولانی‌مدت، و تسلیم کردن دستگاه قضا در برابر خواسته‌های قانونی‌اش، دفاعیات و ارائه لایحه به زبان ترکی و درخواست مترجم در حضور قاضی فارسی‌زبان به جهت تأکید به حق استفاده و بهره‌مندی زبان مادری ترکها در ایران، دعوت به تجمعات فرهنگی و تأثیرگذاری مستقیم در شکل‌گیری این تجمعات، رهبری تظاهرات خیابانی و تأکید به حق اعتراض و قیام آذربایجانی‌ها درسخنرانی‌های مختلف ، عدم تن‌دهی به پاسخ‌نویسی برگه‌ها و سوآل‌های بازجویان در زمان بازداشت، انتقاد از عدم استقلال دستگاه قضا، انتقاد مکتوب و سرگشاده و بی‌اعتبار دانستن فراکسیون امنیت ملی مجلس، به رسمیت شناختن همه نحله‌های فکری در آذربایجان، اعتقاد و عزم جدی درمسیر مبارزه تا آخرین لحظه زندگی، باعث شده دشمنان آزادی و برابری‌خواهی در ایران تصمیم به احکام سنگین زندان و تبعید وی بگیرند.

ما امضاکنندگان این دادخواست از دستگاه قضایی کشور می‌خواهیم با امکان دادن به بررسی دوباره به پرونده عباس لسانی بدور از فشار نیروهای امنیتی، روند دادرسی عادلانه‌ را تسریع کند و شرایط برخورداری از حقوق زندانی و حق مرخصی را برای این زندانی سیاسی ترک فراهم کند. ما از سازمان های حقوق بشر جهانی می‌خواهیم که جمهوری اسلامی را به خاطر این حکم‌های ناعادلانه به پاسخگویی فراخوانند و هرچه در توان دارند برای آزادی عباس لسانی به کار برند.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید