امضا کنید

غرق شدن کودکان بلوچ در هوتگ‌ها

475%
۴۷۵ امضا

هوتگ‌ها در بلوچستان مدام قربانی می‌گیرند. کودکان اکثریت قربانیان را تشکیل می‌دهند. «هوتگ» در زبان بلوچ به معنی گودال‌های بزرگ در دل زمین برای ذخیره باران‌های فصلی است که برای مصرف آشامیدن یا آبیاری استفاده می شود. این یک سیستم آبرسانی بومی است که به دلیل فقدان لوله‌کشی و آب‌انبارهای مدرن، برای زیست اهالی روستا اهمیت بسیاری داشته است. متأسفانه همین هوتگ‌ها تبدیل به قربانگاه کودکان بلوچ شده است.

  • ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، سه نفر از جمله دو کودک در روستای سلوربازار از توابع شهرستان دشتیاری در یک هوتگ غرق شدند.
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساجده بخشان، دختر ۱۱ساله اهل روستای زهرآپ در چابهار که برای آب‌دادن به سه بز روستا به هوتگ رفته بود درون آب افتاد و غرق شد.
  • ۶ مرداد ۱۴۰۰ آتنا کودک چهار ساله  در روستای جماعت‌زهی از توابع بخش پلان شهرستان چابهار به هنگام بازی سُر خورد و داخل هوتگ افتاد و غرق شد.
  • ۸ خرداد ۹۸ سه دانش‌آموز ابتدایی، منیره خدمتی، مریم خدمتی، و یسرا دلشب از روستای کموبازار در شهرستان چابهار که برای برداشت آب رفته بودند به داخل هوتگ افتاده و غرق شدند.
  • ٧ مرداد ماه ١۴٠١، محمود بادفر کودک خردسال بلوچ اهل روستای لَلوبازار در بخش پلان از توابع شهرستان چابهار پس از سقوط به داخل یک هوتگ غرق شده و جان خود را از دست داد.
  • ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۱،  سلمان براهویی ,کودک کار هفت ساله, اهل نصرت آباد شهرستان زاهدان بر اثر سقوط در گودال آبی که شهرداری این محل حفر کرده بود جان خود را از دست  داد.
  • ١٢ مرداد ماه ١۴٠١ ، یک نوجوان بلوچ ۱۵ ساله به نام  اسماعیل چالاکی پس از سقوط به داخل یک بند خاکی در روستای کهن کرمشاه از توابع  سیب و سوران، شهر سراوان، غرق شده و جان خود را از دست داد.
  • ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۱، یک  دختر بلوچ ۱۵ ساله به نام مطهره چاکری اهل جالق  شهرستان گلشن توابع سراوان در رودخانه کله‌گان غرق شد و جان خود را از دست داد.
  • ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱، یک کودک ۴ ساله بلوچ بر اثر سقوط در گودال آب در بخش تلنگ از توابع شهرستان قصرقند جان خود را از دست داد.
  • ٢۶ مرداد ماه ١۴٠١، پنج کودک و نوجوان اهل شهر پیشن در رودخانه سرباز و زیر پل ورودی پیشن غرق شدند. بدنبال این حادثه دو کودک دختر بر اثر غرق شدن جان خود را از دست دادند.
  •  این موارد فقط چند نمونه از تراژدی غرق شدن کودکان بلوچ در سالهای اخیر است.

هنوز آمار دقیقی از تعداد تلفات سالانه‌ی هوتگ‌ها منتشر نشده است. شهرستان چابهار به‌تنهایی ۱۰۷۵ هوتگ دارد که اکثراً به حصارکشی نیاز دارند. مسؤلان استان به‌جز وعده و وعید تا کنون اقدامی برای آبرسانی سالم و بهداشتی نکرده‌اند. آبرسانی با تانکر به طور ناقص انجام می‌گیرد. دولت برای سیستم لوله‌کشی روستایی و ترمیم هوتگ‌ها برنامه ای ندارد، و این یعنی  در آینده هم اخبار ناگوار و مکرر مرگ کودکان بلوچستان را خواهیم داشت.

روستاهای بلوچستان نیاز به سیستم آبرسانی مدرن، خطوط لوله، و تأمین آب پایدار و به‌سامان دارد. باران‌های فصلی باید در آب‌انبارهای مجهز، بهداشتی، و با حصارهای ایمنی ذخیره شوند. با تهیه اطلس، هوتگ‌های موجود باید شناسایی، بهسازی، و ایمن‌سازی شوند. ما از مسؤلان دولتی می‌خواهیم نسبت به اخبار دایمی و دلخراش مرگ کودکان بلوچ در هوتگ‌ها حساسیت نشان دهند و با تأمین بودجه و امکانات هرچه زودتر به این تراژدی خاتمه دهند.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۱
    استان آذربایجان غربی ۱
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۱
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۱
    استان سیستان و بلوچستان ۱
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۱
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۱
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. رفع فقر کودکان بلوچ

    2. کودکان بلوچ

    3. غرق شدن کودکان بلوچ در هوتگ ها

    4. 1

    5. حمایت از کودکان

  • کودک ۱۱ ساله بلوچ به داخل هوتگ سقوط کرد و جانش را از دست داد

    به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز یکشنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲، یک کودک دختر در روستای بر اثر سقوط به داخل هوتگ جان خود را از دست داد. هویت این کودک دختر بلوچ "شهربانو سنجری" (نوحانی) ۱۱ ساله، دانش آموز کلاس سوم دبستان و اهل روستای دمپگ شهرستان دشتیاری عنوان شده است. گفته می شود، شهربانو برای شستن لباس به هوتگ روستا رفته بود که پس از سقوط به داخل آن در اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده است.

  • سرفراز گرگیج کودک ۱۲ ساله

    بیست و چهارم بهمن ماه ۱۴۰۲، یک کودک بر اثر سقوط در داخل گودال دخیره آب در شهرستان دشتیاری، غرق شد و جان خود را از دست داد. هویت این کودک، سرفراز گرگیج، ۱۲ ساله فرزند عبدالستار عنوان شده است. براساس این گزارش، این کودک به دلیل عدم فنس کشی مناسب در اطراف گودال های ذخیره آب، به داخل یکی از این گودال ها سقوط کرده و غرق شده است.

  • ثوبان بلوچ ۴ ساله

    ۱۶ بهمن ماه ١۴٠۲، یک کودک چهار ساله در روستای بلوچی از توابع شهرستان چابهار پس از سقوط به داخل یک هوتک در اثر غرق شدگی جان خود را از دست داد. هویت این کودک ثوبان بلوچ حدودا ۴ ساله فرزند جمیل (جنید) اهل روستای بلوچی پایین از توابع بخش پلان شهرستان چابهار احراز شده است.

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید