امضا کنید
|مهسا در خطر دیپورت|مهسا در خطر دیپورت

وضعیت مهسا حسن‌زاده را پیگیری کنید

576%
۵۷۶ امضا

طی سال‌های اخیر پناهجویی و پناهندگی همواره بخشی از تجربه‌ی زیسته‌ی اعضای جامعه‌ی +LGBTQ ایران و افغانستان بوده است؛ افرادی که تنها بابت جنسیت، گرایش جنسی / عاطفی و هویت خود ناچار به ترک خانه، خانواده، شهر و کشور خود شده و تنها به امید داشتن آزادی، برابری و امنیت که از جمله حقوق پایه‌ای بشر بوده است و از زمان انتشار اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر تا به امروز بر آن‌ها تاکید شده، رهسپار کمپ‌های پناهندگی و کشور جمهوری ترکیه شده‌اند.

پناهندگان جامعه‌ی +LGBTQ ایران و افغانستان در سال‌هایی که به عنوان پناهجو در ترکیه سپری می‌کنند نیز با انواع تجربه‌های ناخوش‌آیند تبعیض و خشونت سیستماتیک ناشی از ترنسفوبیا / ترنس‌میساژنی، هموفوبیا، لزبوفوبیا، اِن‌بی‌فوبیا، بایفوبیا، اینترفوبیا، نژادپرستی و... چه از طرف مسئولین اداره‌های مهاجرت، چه از طرف مردم و چه حتی از طرف پناهندگان سیس-هت رو به رو هستند؛ مسئله‌ای که دوران سخت پناهجویی را برای این افراد چندین برابر ناخوش‌آیند می‌کند.

در این بین، سازمان‌ها و نهادهای حامی حقوق بشر موظف‌اند تا حمایت همه جانبه‌ی خود را از پناهجویان و پناهندگان جامعه‌ی +LGBTQ به جای آورند، تا این بازه برای افرادی که تحت مجموعه‌ای از تبعیض‌های مضاعف هستند، کمی آسان شود.

به همین جهت، از سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری انتظار می‌رود اکنون که یکی از پناهندگان زن ترنس‌جندر، به اسم مهسا حسن‌زاده، به اتهام توهین به مقدسات بازداشت شده و در خطر استرداد به ایران است، از وی حمایت کنند.

استرداد به ایران برای یک زن ترنس‌جندر با تجربه‌ی زیسته‌ی تحت خشونت و تبعیض سیستماتیک ناشی از ترنس‌میساژنی به اندازه‌ی کافی خطرناک و حساس است، چه برسد به آنکه تحت اتهامی چون توهین به مقدسات هم استرداد شود.

از زمان دستگیری مهسا حسن‌زاده، هیچ اطلاع دقیقی از شرایط جسمانی و روانی وی در بازداشتگاه، زمان تشکیل دادگاه و دسترسی وی به وکیل در دست نیست! این در حالی است که اکنون یکی از نیازهای اساسی وی دسترسی به وکیل است.

از این رو، ما جمعی از کنشگران زنان* و جامعه‌ی +LGBTQ ایران، این درخواست را از سازمان‌های حقوق بشری داریم که پیگیر وضع مهسا حسن زاده بوده و ضمن حمایت از اطلاع رسانی در رابطه با وضعیت و شرایط وی در کمپ استرداد، به سبب الزام حمایت از آزادی بیان یک زن ترنس‌جندر پناهجو، از آزادی‌اش حمایت کرده و از استرداد وی ممانعت به عمل آورند.

۱. اداره‌ی کل وزارت مهاجرت کشور جمهوری ترکیه.https://en.goc.gov.tr/

۲. اداره‌ی مهاجرت استانی آیدین.https://aydin.goc.gov.tr/

۳.  مرکز استرداد اداره‌ی مهاجرت استانی آیدین.https://aydin.goc.gov.tr/iletisim

۴. دادگاه عالی جمهوری ترکیه.https://www.yargitay.gov.tr/

۵. سازمان Kaos GLhttps://kaosgldernegi.org/en/

اسامی امضاکنندگان اولیه:الهه امانیآسیه امینیآرتمیس اکبریآزاده عطاییبنیامین فرنامحامی مهررها غیاثیرضوان مقدمزینب پیغمبرزادهزیبا رزم‌خواهسمانه سوادیسهیل فرزانهسینا مختاریشقایق نوروزیعسل عباسیانکاوه کرمانشاهیمهدیه گلرومینا خانینیما نیایاور برادران خسروشاهی

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

    3. امضا با تلگرام 

    4. امضا با تلگرام 

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید