امضا کنید

خطر تجاری‌سازی جزیره آشوراده

307%
۳۰۷ امضا
۵۰۰ هدف
جمعی از کنشگران محیط زیست ایران این دادخواست را تنظیم کرد.

خطری فوری:  تجاری سازی جزیره آشوراده در دریای خزر را تهدید می‌کند!

این خطر، اجرای قریب الوقوع طرحی به نام «گردشگری آشوراده» است که برای شرکت‌های خصوصی، دولتی و خصولتی (خصوصی ولی متصل به قدرت دولتی) سود و منفعت کلان دارد، اما زیسب‌بوم طبیعی و اکوسیستم محلی را به نابودی می‌کشاند و اجتماعات محلی را با مشکلات بی‌شمار اجتماعی و اقتصادی مواجه میکند.

به رغم اعتراضات گسترده‌ی فعالان محیط زیست در سالهای گذشته، کابینه‌ی ابراهیم رئیسی هم، همانند سه دولت قبلی دوباره به سراغ این طرح رفته است.

کسانی که دندان طمع برای تصاحب اراضی حفاظت شده آشوراده تیز کرده‌اند از سالها پیش قصد تملک این جزیره‌ی زیبا با حیات وحش غنی‌اش را داشتند و حتی در سال ۱۳۸۲ سند مالکیت این اراضی را به نام یک شرکت خصوصی با نام «سازمان مناطق گردشگری جهان» به ثبت رساندند که با تداوم اعتراضات و تلاش سازمان محیط زیست در پیگیریِ قضایی در سال ۱۳۸۷ این اراضی مجددا به جرگه اراضی ملی و تحت حفاظت محیط زیست در آمد.

اما تلاش برای تصاحب مجدد این اراضی به عنوان گردشگری در دولت دهم ادامه یافت که باز هم با پیگیری فعالان محیط زیست متوقف شد.

در دولت یازدهم بار دیگر طرح گردشگری انبوه در آشوراده دنبال شد که اگر مقاومت مردمی و تلاش «ستاد مردمی نجات آشوراده» (سَمنا) از سال ۱۳۹۳ نبود این جزیره (ادامه‌ شبه‌جزیره میانکاله) تاکنون زیرِ ساخت و ساز گسترده رفته بود و تبدیل به یک مرکز تجاری شده بود.

سوداگران آشوراده تا به امروز از تمامی جناح ها، گاه با واگذاری اراضی و گاه با صدور مجوزِ تغییر کاربری در تدارک تبدیل زیستگاه حیات وحش به هتل و رستوران و زمین بازی و بازار و غیره در گستره ای وسیع بودند، تا بتدریج بتوانند مابقی اراضی آن را هم تصاحب کرده و آشوراده را خصوصی کنند.

در سال ۹۳ به همت کنشگران زیست‌محیطی و کارشناسان دانشگاهی، «ستاد مردمی نجات آشوراده» تأسیس شد تا به شیوه‌ای مدنی و از راه‌های قانونی جلوی نابودی محیط طبیعی این جزیره را بگیرد.

زنده‌یاد دکتر کاترین رضوی دبیر کل این ستاد در همان زمان خطاب به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نوشت: «دست‌اندازی غیرقانونی به جزیره آشوراده که از سال ۱۳۸۴ و در آخرین روزهای دولت هشتم شکل گرفت، با اِعمال نفوذ مسئولان استان تازه تاسیسِ گلستان و تعدادی سرمایه‌گذار، با تخلفاتی همراه شد و در نهایت منجر به امضاء تفاهم‌‌نامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط‌زیست و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای تبدیل این منطقه به زون گردشگری انبوه شد.»

ستاد مردمی نجات آشوراده در سالهای گذشته موفق شد با شکایت قانونی و پیگیری حقوقی در دادگاه، با استناد به مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری و قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و شهادت استادان علومِ زیستی، ثابت کند که آشوراده از حیث اکولوژیکی واجد ارزش‌های زیستی فراوانی است و طرح گردشگریِ انبوه در این جزیره مغایر با ملاحظات حاکم بر مناطق حفاظت شده بوده و غیرقانونی است.

سرانجام این طرح متوقف شد و هرگونه ساخت و ساز در آن به حال تعلیق درآمد و بعدها قرار شد ساخت و سازها به بندر ترکمن منتقل شود.

اما اکنون کابینه‌ی رئیسی بار دیگر به سراغ طرح آمده و به نظر میرسد در حالیکه نگاهی به کل پیکره ۶۰۰ هکتاری جزیره دارد، می‌خواهد در فاز نخست در مقیاسی کوچک‌تر، بیش از بیست هکتار از جزیره را از محیط طبیعی حیات وحش در منطقه جدا کرده و به بهانه گردشگری به بخش خصوصی بسپارد.

خصوصی‌سازی و تجاری کردن بخشی از خاک آشوراده به منظور سودجوییِ عده‌ای، نه تنها با مصوبات و قوانین موجود ناهمخوان است، بلکه به محیط زیست و حیات پرندگان و آبزیان و اکوسیستم میانکاله آسیب جدی می‌زند.

شهروندان ایران همان‌طور که در برابر طرح خطرناک پتروشیمی میانکاله با مقاومت مدنی به شکل مسالمت‌آمیز ایستادگی کردند، می‌توانند جلو طرح گردشگریِ تجاری آشوراده در شرق پناهگاه حیات وحش میانکاله بایستند. این طرح می بایست برای همیشه متوقف شود و دست سودجویان از آشوراده کوتاه شود.

پناهگاه حیات وحش میانکاله از سالها پیش دارای طرح مدیریت است و باید بودجه‌ای برای اجرای این طرح که اکوتوریسم پایدار هم جزیی از آن است و هدفش تأمین معیشت مردم محلی و ارتقاء حفاظت حیات وحش است تأمین شود.

اگر امروز در برابر این خطر سکوت کنیم، همان فاجعه‌ای که بر سر صدها تالاب‌ و رودخانه‌ و جنگل‌ و مرتع آمده و زیستگاههای بکری چون کلاردشت و جواهرده و ساحل گیسوم و .... را ویران کرده و به عرصه‌ی ساخت و سازهای گسترده‌ی سودجویان کشانده‌است گریبان این تنها جزیره دریای خزر را هم خواهد گرفت و حیات وحشِ طبیعیِ آنرا در معرض خطر نابودی قرار خواهد داد.

۲۹ فروردین ۱۴۰۱

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. من يك انسانم

    2. امضا با تلگرام 

    3. امضا با تلگرام 

  • جمعی از کنشگران محیط زیست ایران این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید