امضا کنید

گاز اشک‌آور هم مثل سلاح‌های دیگر مرگبار است

312%
۳۱۲ امضا
۴۰۰ هدف
آوای رهایی این دادخواست را تنظیم کرد.

هربار که مردم معترض به خیابان می‌آیند، پاسخ جمهوری اسلامی گلوله و شلیک سلاح‌های مرگبار است. اینترنت را مسدود می‌کنند و در خاموشیِ خبری مردم را به قتل می‌رسانند. برای متفرق کردن جوانان از گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند که ــ بر خلاف تصور رایج ــ می‌تواند به اندازه‌ی گلوله مرگبار باشد.

بعد از ظهر ۲۵ آبان ۹۸ در حاشیه‌ی اعتراضات خیابانی شهر سنندج زنی به نام زیبا خوشگوار در معرض ابر غلیظ گاز اشک‌آور قرار گرفت و به دلیل استنشاق این گاز سمی، چهار روز بعد در بخش مراقبت‌های ویژه‌ی بیمارستان توحید جان سپرد. او ۳۸ سال داشت.

بر خلاف ادعای دولت‌ها که گاز اشک‌آور را «بی‌خطر» توصیف می‌کنند تا از آن برای سرکوب تظاهرات خیابانی بهره بگیرند، تحقیقات طبی و گزارش‌های متعدد از سراسر جهان نشان می‌دهد که تنفس این ماده‌ی شیمیایی، یا ورود ذرات جامد آن به بدن از راه چشم و لمس پوستی، ممکن است باعث آسیب‌های جدی و گاه دایمی در بینایی‌، دستگاه تنفسی، یا سیستم مغزی شده و در مواردی حتی به مرگ نیز بینجامد.

علاوه بر این، گلوله‌‌های بزرگِ آلومینومیِ گاز اشک‌آور که از تفنگ مخصوصِ دوربُرد با نیروی شدید شلیک می‌شود اگر به جمجمه یا صورت اصابت کند می‌تواند جراحت مرگبار به سر و گردن وارد کند. طبق گزارش عفو بین‌الملل، در ماه اکتبر ۲۰۱۹ در تظاهرات خیابانی بغداد، یکی از معترضان به دلیل ورود گلوله‌ی گاز اشک‌آور به جمجمه‌اش کشته شد.

گاز اشک‌آور یک سلاح کشنده است. جمهوری اسلامی، همراه با سلاح‌های کشتار متعدد، به طور سیستماتیک از گاز اشک‌آور علیه شهروندان استفاده می‌کند. اگر دوران همه‌گیری ویروس کرونا در فضای شهری و در میان جمعیت را هم در نظر بگیریم، ظرفیت کُشندگی و مرگبار بودن تنفس این ماده شیمیایی و تضعیف سیستم تنفسی چند برابر می‌شود.

مردم معترض که هستی و معیشت آنها به تاراج رفته به خیابان آمده‌اند. آنها به جز فریاد نان و آزادی هیچ سلاحی در اختیار ندارند. ما امضاکنندگان این دادخواست خواهان منع استفاده از کلیه سلاح‌های کشتار، از جمله سلاحِ مرگبارِ گاز اشک‌آور هستیم. استفاده از گاز اشک‌آور نیز همچون سایر سلاح‌ها برای مقابله با مردم بی‌دفاع جنایت محسوب می‌شود.

-

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

  • آوای رهایی این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید