امضا کنید

حکم اعدام عباس دریس را لغو کنید

557%
۵۵۷ امضا
۵۰۰ هدف

۱۶ آذر ۱۴۰۰

طبق خبرهایی که از کنشگران حقوق بشر در ایران رسیده، عباس دریس زندانی سیاسی عرب در استان خوزستان و خطه الاهواز در معرض خطر اعدام قرار دارد.  مقامات زندان ماهشهر (معشور) حکم اعدام و تاریخ اجرای آن را به طور شفاهی به اطلاع خانواده‌ی او رسانده‌اند. از آنجا که این حکم هنوز به ‌طور رسمی و کتبی به وکیل و خانواده ابلاغ نشده، هم‌اکنون در فضایی از ابهام و ترس، احتمال اینکه عباس دریس هر لحظه به پای چوب اعدام برود وجود دارد.

عباس دریس (شلیشات) و برادرش محسن دریس در اعتراضات آبان ۹۸ در ماهشهر (معشور) دستگیر شدند. در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در شهرهای مختلف ایران به روی مردم آتش گشودند، صدها شهروند معترض را کشتند و هزاران تن را دستگیر کردند. نیزار بندر ماهشهر صحنه‌ی کشتار خونینی بود که در آن مردم بی‌دفاع  و در حال فرار هدف رگبار سلاح‌های سنگین سپاه پاسداران قرار گرفتند و نزدیک به صدنفر از آنان به قتل رسیدند.

حکم اعدام عباس دریس و حکم زندان ابد محسن دریس بر اساس اعترافات اجباری زیر شکنجه صادر شده‌است. آنها متهم هستند که به نیروهای نظامی ویژه پاسداران ولایت تیراندازی کرده و یک تن از مأموران را کشته‌اند. هیچ سند و مدرک و شاهدی به جز اعترافات زیر شکنجه این اتهام را تأیید نمی‌کند. مقامات امنیتی و قضایی قبلاً در مورد برادران افکاری به همین شیوه دست به پرونده‌سازی زدند و نوید افکاری را با اتهامی مشابه اعدام کردند. مصطفی صالحی معترض تظاهرات دی‌ماه ۹۶ نیز سال ۹۹ به همین شیوه اعدام شد.

عباس دریس ۴۸ ساله، متأهل و صاحب فرزند است. همسر او زیر فشار روحی دچار سکته مغزی شد و تابستان امسال جان سپرد. محسن دریس ۲۹ سال دارد. این دو شهروند عرب آماج انتقام‌گیری حاکمیت از معترضانی هستند که همواره مورد ستم تبعیض قومی، زبانی، معیشتی، و زیست‌محیطی بوده‌اند. در تمام ویدیوهای موجود درباره رویداد ماهشهر (معشور) مردم بدون سلاح هستند. این ویدیوها به دقت به وسیله‌ی خبرنگاران تحقیقی وارسی و راستی‌آزمایی شده و به روشنی نشان می‌دهند هیچ‌یک از معترضان مسلح نبودند. لفظ «اشرار مسلح» ساخته‌ی ماشین تبلیغات جمهوری اسلامی است.

مقامات قضایی بدون اطلاع‌رسانی رسمی به وکیل عباس دریس، بدون طی کردن روند قانونی و شفاف دادگاه، بدون اعلام حکم رسمی به زندانی و خانواده‌اش، به طور پنهانی قصد دارند انسانی بی‌گناه را اعدام کنند. گویی کشتار ماهشهر (معشور) هنوز ادامه دارد. ما امضاکنندگان این دادخواست از دیوان‌عالی کشور می‌خواهیم این احکام ناعادلانه را لغو کند. ما از مراجع جهانی حقوق بشر تقاضا می‌کنیم جمهوری اسلامی را به خاطر این حکم‌ها به پاسخگویی فراخوانند و هرچه در توان دارند برای آزادی عباس و محسن دریس به کار ببرند. ///

به‌روز رسانی ــ دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲، لوکاس هامر، نماینده پارلمان اتریش و کفیل سیاسی عباس دریس درحال جمع آوری امضا از طریق پتیشن سازمان عفو بین‌الملل در اعتراض به تایید حکم اعدام عباس است. او برای انجام اقدامات قانونی به ۷ هزار امضا نیاز دارد که تاکنون نیمی از آن جمع‌آوری شده است.با مراجعه به این لینک پتیشن را امضا کنید.

به‌روز رسانی، چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ـ دومین جلسه رسیدگی به اتهام‌های آقایان #عباس_دریس و #محسن_دریس برگزار شد. این جلسه در زندان ماهشهر با حضور رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر و مستشار و نماینده دادستان برگزار شد.

به‌روز رسانی ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - فرشته تابانیان وکیل عباس و محسن دریس اعلام کرد که رای شعبه دادگاه انقلاب ماهشهر به او ابلاغ شده که طبق آن عباس دریس به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است.

#عباس_دریس

#محسن_دریس

#SaveAbbas

#نیزار_ماهشهر

متن دادخواست به زبان عربی

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۱
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. حکم اعدام عباس دریس لغو شود

    2. چون که با قانون اعدام مخالفم و عدله ی کافی برای اعدام ایشون وجود نداره

    3. اعدام و کشتار معترضین نقض حقوق بشر و اخلاق است.

    4. ن ب اعدام زندانیان

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید