امضا کنید

گشت ارشاد باید منحل شود

465%
۴۶۵ امضا

خطاب به:

علی خامنه‌ای، ابراهیم رییسی، مجلس شورای اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی

جامعه بیش از این نمی‌تواند شاهد اعمال خشونت بدست گشت ارشاد باشد. گشت‌ ارشاد عامل گسترش خشونت سیستماتیک در خیابان و سرکوب بی‌شرمانه زنان، آسیب‌های جبران‌ناپذیر جسمی و روانی و مالی، گسترش خشم و نفرت و هدر دادن بیت‌المال در بیست سال گذشته بوده. این بساط توحش باید فوراً برچیده شود. ارشاد نظامی و امنیتی حجاب باید متوقف گردد.

تحقیر، آزار، تعرض و حمله به زنان برای اِعمال حجاب اجباری هم به طور سیستماتیک توسط نیروهای حکومتی و هم به طور «خودجوش» توسط قشر انقلابی بلافاصله پس از بهمن ۱۳۵۷ آغاز شد و در آبان ۱۳۶۲ قانون مجازات اسلامی مصوب کرد که زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به تعزیر تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم گردند.

خاطره‌ی برخوردهای خشونت‌بار فیزیکی و روانی در دهه ۶۰ و ۷۰ بدست کمیته انقلاب اسلامی و حراست‌های دانشگاه‌ها و ادارات و همینطور در خیابان، و تفتیش منازل، ذهن و روان و جسم یک نسل را آزرد و آسیب‌های جبران‌ناپذیر آن تا سال‌ها در جامعه بازتاب داشته و خواهد داشت. با تأسیس گشت ارشاد این سیاست تبدیل به سیستمی فراگیر از هراس‌افکنیِ روانی و روالی به شدت مخرب برای امنیت اجتماعی شد.

امروز کار به جایی رسیده که در روز روشن جلو چشم شهروندان زنان را با ضرب و شتم و با لوازم زنده‌گیری حیوانات می‌ربایند تا به اتهام بدحجابی در بازداشتگاه ساعت‌ها مورد تحقیر و آزار روانی و جسمی قرار دهند و به بهانه قانون‌شکنی از آنها اخاذی مالی کنند. ترکیب خشونت، جهالت، و رذالت را «ارشاد» نام گذاشته‌اید. یک تشکیلات زن‌ستیز و سرکوبگر که مأموریت‌اش کنترل و تحقیر سیستماتیک زنان و دختران و آدم‌دزدی در کوچه و خیابان تعریف شده.

۴۳ سال است که این روش «ارشاد» شما مشخصاً کار نمی‌کند. مملکتی که فساد همه‌جانبه در بدنه حاکمیت آن تا مغز استخوان نهادینه شده، با ارعاب و تهدید نمی‌تواند دیگران را به راه اسلام هدایت کند. قانون حجاب با نظر ما شهروندان تصویب نشده که حالا شکستن آن جرم باشد، حجاب به ما «تحمیل» شده، یعنی حق ما در قانون از خود ما دزدیده شده است.

ما شهروندان از هر جنسیت و با هر باور دینی و غیردینی نباید در برابر این صحنه‌ها منفعل بایستیم و نظاره کنیم. مقاومت مدنی و دخالت جمعی برای متوقف کردن این خشونت یک وظیفه اخلاقی ویک رفتار شهروندی است. در برابر توحش ساکت نباشیم! با فریاد «مزدور، شرمت باد.آدم‌ربا! شرمت باد» جلو این رفتار بایستیم.  این مأموران از راه آزار، آسیب‌، اخاذی، و زورگویی به دختران و زنان نان‌ می‌خورند! ما شهروندان جامعه حق مادی و معنوی خود را طلب می‌کنیم و این سیستم «هدایت و ارشاد» مضر و وحشیانه را نمی‌پذیریم. گشت ارشاد را منحل کنید.

گشت ارشاد عامل ترور روانی و فضای ترس و ارعاب در خیابان است. گشت ارشاد مسئول خشونت سازمان‌یافته و سیستماتیک علیه زنان و دختران در فضای شهری است. گشت ارشاد یک تشکیلات ضدمدنی و ناقض حقوق شهروندی است. گشت ارشاد باید منحل شود.

#گشت_ارشاد_باید_منحل_شود

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. دادخواهی از مصادیق مبارزه با ظلم و ستم دیکتاتوری و از روشهای مدنی برای رسیدن به آزادی و عدالت است.

  • به روز رسانی

    به‌روز رسانی، ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ ـ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی که همراه خانواده خود برای دیدن اقوام به تهران سفر کرده بود، عصر سه‌شنبه ۲۲ شهریور ماه و در حالی ‌که به‌اتفاق برادرش قصد خروج از متروی حقانی تهران را داشت به وسیله مأموران گشت ارشاد بازداشت شد و متعاقباً مورد ضرب و شتم قرار گرفت. او اکنون در بیمارستان کسری در کُما و بیهوشی به سر می‌برد. (بیشتر بخوانید)

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید