امضا کنید
|

جلو مرگ تدریجی دریاچه ارومیه را بگیریم

357%
۳۵۷ امضا
۳۰۰ هدف
ع. ک. این دادخواست را تنظیم کرد.

دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته بازهم روند از دست دادن وسعت و حجم آب خود را ادامه داده، کوچک‌ترشده و سطح آن پایین‌تر رفته است. طبق گزارش‌ها «ستاد احیای دریاچه ارومیه» طی هشت سال بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان (پانزده تریلیون تومان) خرج کرده اما کارنامه‌ی درخشانی از خود باقی نگذاشته‌است. حال گفته می‌شود این ستاد منحل شده و در کابینه‌ی جدید معلوم نیست چه نهادی جای آنرا خواهد گرفت.

کابینه‌های احمدی‌نژاد و روحانی همواره وعده و وعید «مديريت پايدار درياچه اروميه و استفاده ازاكوسيستم ارزشمند آن» را داده‌بودند. اما مدیریت پایدار چیزی جز همان مدیریت فاسد و ناکارامد همیشگی نبود. طبق آمار ستاد احیاء، از پارسال تا امسال حجم آب دریاچه دو میلیارد متر مکعب کمتر شده است. هیچ دلیلی در دست نداریم که کابینه‌ی جدید برنامه‌ی مشخصی برای احیاء تالاب داشته باشد.

دریاچه ارومیه زمانی ۱۴ میلیارد متر مکعب آب داشت که اکنون به کمتر از یک‌سوم این مقدار کاهش یافته است. این دریاچه محل زیستِ گونه‌ی جانوری کمیاب «آرتمیا» است که ظرفیت صادرات بالا و درآمدزایی قابل توجه دارد. توریسم، آب‌درمانی، برداشت نمک و گیاهان دارویی از جذابیت‌های این تالاب بود که در زمره میراث فرهنگیِ جهانی از جانب یونسکو (نهاد فرهنگی و علمی سازمان ملل) به رسمیت شناخته شده است.

خشک‌شدن تدریجی دریاچه ارومیه فقط به خاطر کاهش بارندگی نیست. ده‌ها هزار چاه‌های غیرمجاز، اضافه‌برداشتِ آب اطراف بدون نظارت دولتی، سدسازی‌های بی‌رویه در حوزه‌ی آبریز ارومیه، و احداث بزرگراه میان‌گذر که با خاکریزی و دو‌نیمه کردن تالاب عملاًمختل‌کننده چرخه‌ی آب شده، همه خبر از مدیریت بد و غیرمسؤلانه‌ی سازمان حفظ محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌دهد. با کاهش و پس‌رفت آب دریاچه، مساحت شوره‌زار اطراف آن چند برابر شده و مشکلات زیست‌محیطی بیشتری را مثل فرسایش خاک سبب خواهد شد.

ما امضاکنندگان این دادخواست اعتقاد داریم دیگر از این پس نباید بودجه‌های میلیاردی در اختیار رانت‌خواران پشت‌میزنشینِ وزارت نیرو، استانداری‌های محل، و پژوهشگاه‌های رانتی و کمیسیون‌های ویژه قرار بگیرد. به کابینه‌ی رئیسی (عضو هیأت مرگ) هم امیدی نداریم. نجات دریاچه در گرو بسیج شهروندی و فشار به حاکمیت است. مدیریت احیای دریاچه ارومیه باید متشکل از کارشناسان و استادان دانشگاه‌های آذربایجان غربی و شرقی با همکاری نمایندگان مستقیم اهالی محل در ارومیه صورت بگیرد و ارجح آن است که این مدیریت از همکاریِ مستقیم هیأت‌های کارشناس بین‌المللی از جمله برنامه زیست‌محیط سازمان ملل بهره ببرد. جلو مرگ تدریجی دریاچه ارومیه را بگیریم!

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۱
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. اورمو گولون جانلانیب قورتولماسی.

    2. امضا با تلگرام 

    3. امضا با تلگرام 

    4. امضا با تلگرام 

  • ع. ک. این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید