امضا کنید

کارزار حمایت از امیرعباس آذرم‌وند را پیروز کنیم!

127%
۱۲۷ امضا

صبح چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰، امیرعباس آذرم‌وند خبرنگار حوزه اقتصادی و فعال کارگری به اتهام واهی «تبلیغ علیه نظام» دستگیر شد. کتاب‌ها، گوشی‌همراه، و لپ‌تاپ او نیز ضبط شد. از آن تاریخ تاکنون امیرعباس در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی است. بازپرس شعبه دو دادسرای شهید مقدس (اوین) علی‌رغم تعیین وثیقه سنگین ۵۰۰ میلیونی به پدر وی گفته است که تا اتمام روند بازجویی وثیقه را نخواهد پذیرفت. مقامات قضایی نه‌تنها امیرعباس بلکه خانواده‌ی او را هم تحت شکنجه‌ی روانی قرار داده‌اند تا با نهادهای امنیتی و پلیسی همکاری کنند.

امیرعباس آذرم‌وند یک خبرنگار آزادی‌خواه و متعهد است. در سال ۸۸ در سن ۲۰ سالگی مثل بخش وسیعی از جامعه که جنبش سبز را امیدی به بهبود وضعیت می‌دیدند دستگیر و بازداشت شد. اما پس از آن این امید را واهی و در امتداد وضع موجود دانست و به دفاع از طبقه کارگر و آرمان‌های آزادی‌خواهانه برخاست. از سال ۹۰ پیگیرانه در کنار فعالان کارگری از مطالبات هم‌طبقه‌ای‌های خود دفاع کرد و از همین دوره کار روزنامه‌نگاری را از روزنانه قانون آغاز کرد و در روزنامه‌های اعتماد، تعادل، صمت، و خبرگزاری خبرآنلاین ادامه داد. قلم او از وضعیت زنان فرودست، کار کودکان، شرایط مصرف کنندگان مواد مخدر در حاشیه‌های شهر، معیشت طبقه کارگر، و اقتصاد کلان نوشت.

امیرعباس آذرم‌وند همواره در جهت برملا کردن ساز و کار استثمار و فساد سیستماتیک تلاش داشته است. حتی علاقه او به فوتبال، قلم تیزش را هم برای افشاگری از فساد اقتصادی و انواع تبعیض در فوتبال چرخانده است.

امیرعباس بارها طعم بازداشت را چشیده است. سال ۹۶ در مقابل وزارت کار با ضرب و شتم بازداشت شد زیرا خواستار آزادی رضاشهابی کارگر سندیکای اتوبوسرانی از زندان اوین شده بود. در سال ۹۷ بار دیگر به همراه کیوان مهتدی، رهام یگانه، و دو عضو سندیکای اتوبوسرانی، رضا شهابی و حسن سعیدی، بازداشت شد. اخیراً نیز زمانی که مردم در در تئاتر شهر تهران به حمایت از اعتراضات خوزستان تجمع کردند، امیرعباس نیز در آن میان دستگیر شد.

جمهوری اسلامی ایران به جای حل مشکلات معیشتی طبقه کارگر و فرودستان، هزینه‌ی هنگفتی را صرف ایجاد فشار و ارعاب در میان فعالان کارگری و سرکوب آزادی بیان می‌کند تا بر بحران‌های خود سرپوش گذاشته و امکان حق طلبی را از جامعه سلب نماید. برای جمهوری اسلامی نقد و حتی روشنایی دادن به نقاط تاریک جامعه تهدید آفرین است. بازداشت امیرعباس آذرم‌وند را در متن این شرایط باید نگریست.

کارزار دفاع از امیرعباس آذرم‌وند تمام فعالان کارگری، روزنامه نگاران، و آزادی‌خواهان را برای حمایت از او فرامی‌خواند. هر قدمی که از حقوق بدیهی خود عقب‌‌نشینی کنیم، صدها قدم ما را عقب خواهند زد. با پیوستن به این کارزار و گسترش حمایت از این روزنامه نگار و فعال کارگری، با امضای این دادخواست از آزادی امیرعباس آذرم‌وند و آزادی بی‌قید و شرط بیان دفاع کنیم.

به‌روز رسانی ـ ۱ مهر ۱۴۰۰، بر اساس اخبار و تصویرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، عباس آذرم‌وند به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

به‌روز رسانی ـ به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، «روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰، امیرعباس آذرم‌وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری جهت تحمل دوران محکومیت خود به قرنطینه زندان اوین منتقل شد. آقای آذرم وند روز سه شنبه ۱۷ اسفندماه در جریان تجمعی به مناسبت روز جهانی زنان همراه با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. انتقال او در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی محمود حاج مرادی و در شرایطی صورت گرفته است که وی تاکنون جهت اجرای حکم احضار نشده بود.»

به‌روز رسانی، سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱امیرعباس آذرم‌وند برای اجرای حکم سه سال و هفت ماه حبس به اتهام اجتماع و تبانی و هشت ماه حبس تعزیری به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام در زندان به سر می‌برد. از تاریخ ۱۰ شهریور کمپین آزادی آذرم‌وند اعلام کرد که او نیاز به عمل جراحی کتف دارد. با اینکه پزشکان بیمارستان شهدای طالقانی برای او وقت عمل تعیین کردند، با گذشت یک ماه از این وقت، مسئولان امنیتی و قضایی از اعزام او به بیمارستان خودداری می‌کنند و حق دسترسی به درمان به او نمی‌دهند.او پیش‌تر جهت انجام عکس‌برداری به بیمارستان شهدای طالقانی اعزام شده بود، و با توجه به آسیب‌ها برای او در همین بیمارستان وقت جراحی مشخص می‌شود. آسیب به کتف آذرم‌وند مربوط به دستگیری او در روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ است. آذرم‌وند در تجمع روز جهانی زن در محوطه تئاتر شهر توسط حدود ده مأمور نیروی انتظامی و لباس شخصی با خشونت و ضرب و شتم دستگیر شد.

#امیر_عباس_آذرم_وند

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید