امضا کنید

نظام پادگانی دوره دستیاری پزشکی تحمل‌ناپذیر است

353%
۳۵۳ امضا
۲۰۰ هدف
امضا محفوظ این دادخواست را تنظیم کرد.

خودکشی چندین رزیدنت پزشکی، و مرگ بر اثر ایست قلبی ناشی از فشار کار در میان این دانشجویان، از جمله خبرهایی بود که اخیراً توجه مردم را به وضعیت دوران دستیاری پزشکی جلب کرده‌است. یک روان‌درمانگر عضو جامعه پزشکی ایران نام این پدیده را «خودکشی‌های سریالی» گذاشته است.

شیفت‌های طولانی در شبانه‌روز، فشار کار، بدرفتاری استادان و پزشکان ارشد، و دستمزد ناچیز، از جمله دلایل سرخوردگیِ روحی در میان دستیاران کادر درمانی به ویژه در بیمارستان‌های دولتی است.

شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی در نامه اعتراضی خود به وزیر بهداشت نوشته‌اند، «خودکشی سریالی دستیاران پزشکی، انصراف دسته‌جمعی، یا کوچ ناخواسته آنان به کشورهای بیگانه، ناشی از عوامل متعددی چون حقوق تضییع شده ایشان در بیمارستان‌ها، بدرفتاری و بی‌توجهی اساتیدِ به اصطلاح ممتاز، کشیک‌های پر تعداد، فشار کاری و روحی بالا، و حقوق ناچیزی است که به خوبی به آن آگاه هستید.»

روایت‌های متعدد این دانشجویان در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که یک رژیم پادگانی فشار و تبعیض بر دوران رزیندنسی پزشکی حاکم است. این دانشجویان می‌نویسند با وجود اعتراضات متعدد، «قوانین استثماری و دستورالعمل‌های زورگویانه علیه دستیاران پزشکی» هرگز مورد بازبینی از سوی وزارت بهداشت قرار نگرفته‌است.

ما امضاکنندگان این دادخواست نگران آینده این دانشجویان هستیم. ما نمی‌خواهیم مثل هفته‌های اخیر بار دیگر شاهد خودکشی دانشجویانِ پزشکی باشیم. دستیاران پزشکی سرمایه‌های ارزنده کشور ما هستند که با سال‌ها آموزش تخصصی و صرف هزینه‌ی کلان توانسته‌اند به کادر درمان بپیوندند. از دست دادن هریک از آنها یک فاجعه است.

ما از وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی می‌خواهیم در قوانین و دستورالعمل‌های دوران دستیاری پزشکی تجدید نظر کنند تا یک نظام دموکراتیک مشابه کشورهای پیشرفته، همراه با مزد و بیمه متناسب، جایگزین سیستم پادگانی کنونی شود.

#رزیدنت

#از_رزیدنتی_بگو

#خودکشی_سریالی_دستیاران_پزشکی

#خودکشی سریالی #رزیدنت هافاجعه ای دردناک است سرمایه های ملی این مملکت یا رفته اند،یادر گوشه ای مچاله شده اند،یا با چنگ و دندان زندگیِ‌‌ سخت تراز همیشه را تاب می آورندو یا چنین تراژیک به زندگی خود خاتمه میدهندمرگ این روزهادیگر کسب وکار ما نیست؛خودِ زندگی ماشده است.استیصال!استیصال!

— علی نیک جو (@Alinikjooo) May 3, 2021

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

    3. امضا با تلگرام 

  • امضا محفوظ این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید