امضا کنید
|

دادخواهی برای خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی

564%
۵۶۴ امضا
۴۵۰ هدف
امضا محفوظ این دادخواست را تنظیم کرد.

چهار شنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۹

درست یک‌سال پیش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک دو موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین در آسمان، سرنشینان آنرا به قتل رساند. کسانی که همان زمان خود را به محل سقوط هواپیما در اطراف شهر تهران رساندند با صحنه‌ای جهنمی از صدها نقطه‌‌ی شعله‌ور در آتش و خاکستر و تکه‌های آهنِ گداخته و ذراتِ گوشت و استخوانِ سوخته و لباس و اثاث و کفش روبرو  شدند. ۱۷۶ زن و مرد و کودکِ بی‌گناه همراه با ۹ نفر خدمه‌ی هواپیما در اندک زمانی به فجیع‌ترین شیوه به قتل رسیدند.

مقامات جمهوری اسلامی تا همین امروز که یک سال از فاجعه گذشته از توضیح جزییات ماجرا و معرفی و محاکمه‌ی قاتلان و کسانی که دستور حمله‌ی موشکی را دادند طفره می‌روند. آنها هرگز به مردم و بازماندگان قربانیان توضیح ندادند چرا درست در بزنگاه تنشِ نظامی میان آمریکا و جمهوری اسلامی پروازهای مسافری را تعطیل نکردند. نگفتند چرا پس از شلیک نخستین موشک، پی به «خطا»ی خود نبردند و تصمیم گرفتند با شلیک موشک دوم کار را یکسره کنند! نگفتند چرا سه روز منکر مسؤلیت سپاه شدند، چرا سه روز به عمد دروغ گفتند و تقصیر را به گردن نقص فنی هواپیما و خطای خلبان گذاشتند؛ روشن نکردند چه کسی موشک‌ها را شلیک کرد و چه کسانی فرمان شلیک را دادند، چرا از دادن اطلاعات و تحویل فوریِ جعبه‌ی سیاه ضبط مکالمات خلبان به دولت اوکرایین اجتناب کردند، و بسیاری پرسش‌های دیگر.

در تمام این یک‌سال با خانواده‌ی قربانیان بدرفتاری کردند و آنها را سردواندند. تلاش کردند صاحب عزای این قربانیان شوند و با «شهید» خواندن آنان، یاد قربانیانِ جنایت سپاه را مزورانه با سوگواری قاسم سلیمانی پیوند بزنند! حالا هم می‌خواهند طبق قوانین اسلامی «دیه» بپردازند، بدون آنکه با بازماندگان و وکیل‌های آنها در این مورد مشورتی کرده باشند.

مادر اوین ارسلانی، یکی از قربانیان هواپیما، خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی می‌گوید «جگرم را سوزاندید، کمرمان را شکستید، حالا برای عزیزان ما نرخ تعیین می‌کنید؟ ما دیه نمی‌خواهیم. ما تنها دادخواهی می‌خواهیم.»

بله، دادخواهی می‌خواهیم. پرده‌ی سکوت و انکار و طفره‌ی دولت باید کنار رود و حقیقت به اطلاع مردم رسانده شود. باید قاتلان و فرماندهان آنها محاکمه و مجازات شوند. این خواست خانواده‌ی قربانیان و تقاضای ما امضاکنندگان این دادخواست است. در سالروز فاجعه‌ی هواپیمای اوکرایین ما نیز شمعی می‌افروزیم اما سکوت نمی‌کنیم و در کنار خانواده‌ی قربانیان صدای دادخواهی خود را به دنیا اعلام می‌داریم. ///

#دادخواهی_برای_خانواده_قربانیان_هواپیمای_اوکراینی

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

  • امضا محفوظ این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید