امضا کنید

اعلام کلاهبرداری و اخلال در نظام اقتصادی کشور با کمک دولت

187%
۱۸۷ امضا
۱۰۰ هدف
مظلوم این دادخواست را تنظیم کرد.

سه شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۹

مجامع ذی‌صلاح بین‌المللیبا سلام و تحيات

احترامًا، اينجانبان در خصوص شكايت از اقدامات مجرمانه مسئولان و مديران شركت صنعت خودرو آذربايجان (آذويكو)كه با كلاهبرداري گسترده وكلان و پولشويي موجبات اخلال در نظام اقتصادي كشور را فراهم نموده و حقوق شرعي و قانوني اينجانبان را با توسل به اقدامات مجرمانه و مزورانه ودر قالب قرارداد های رسمی فروش قطعی تا ۱۵/۰۴/۱۳۹۷ جهت خريد خودرو MG۳۶۰ با اخذ نیمی از مبلغ قطعی خودرو تضييع نموده است، به استحضار ميرساند:۱- شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) از فروردین ۱۳۹۷ لغایت ۱۵/۰۴/۱۳۹۷ اقدام به پیش فروش حدود ۶۴۰۰ دستگاه خودرو نموده است (طبق توالی شماره قراردادهای منعقده و همچنین اظهارات آقای ناصر نقدی مدیر عامل شرکت در جلسه با نمایندگان خریداران و مسئولان وزارت صمت در تاریخ ۳۰/۰۲/۹۸)

دولت آمریکا در تاریخ ۱۸/۰۲/۹۷ اعلام نمود که از توافق برجام خارج می شود و در همین تاریخ، برنامه زمان بندی بازگشت به تحریمها را اعلام نمود که بر اساس یکی از بندهای این برنامه زمان بندی، ۹۰ روز بعد (یعنی در تاریخ ۱۵/۰۵/۹۷) تحریمهای خودرویی آغاز شده است. این در حالی است که بخش عمده پیش فروشها (بیش از ۹۰ درصد) بعد از اعلام خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام (۱۸/۰۲/۹۷) و علم و اطلاع و آگاهی کامل شرکت آذویکو از شرایط آینده تحریمهای خودرویی و پولی و بانکی آمریکا صورت گرفته و همه این پیش فروشها قبل از بازگشت تحریمهای یک جانبه آمریکا علیه صنعت خودرو کشور(۱۵/۰۵/۹۷) انجام شده است.

۲- شرکت آذویکو عطف به ماده ۴ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو (تصویب نامه شماره ۷۴۱۵/ ۵۱۶۸۱ مورخ ۲۸/۰۱/۹۵ هیات محترم وزیران) و سایر قوانین موضوعه، قبل از پیش فروش خودرو می بایست از ورود قطعات CKD اطمینان حاصل می‌نمود و پیرو دستورالعمل و نظامات آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو (پیوست شماره ۱) که به امضا وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت (آقای نعمت زاده) رسیده است (الزامات مربوط به ماده ۵ آئین نامه فوق الذکر)، سقف پیش فروش به تعداد حداکثر ۵۰ درصد از میزان ثبت سفارشات معتبر مجموعه اجزا و قطعات تولید هر دستگاه می باشد (به عبارتی اگر میزان پیش فروش آن شرکت را ۶۴۰۰ دستگاه خودرو در نظر بگیریم، شرکت می‌بایست قبل از آغاز پیش فروش خودرو، به میزان ۱۲۸۰۰ دستگاه خودرو ثبت سفارش می داشته است و از تامین قطعات CKD مربوطه، اطمینان حاصل می کرده است) که با توجه به دریافت ارز دولتی معادل دلار ۳۸۰۰ تومان در سال ۹۶ و همچنین مقدار ۱۳۶ میلیون یوان چین معادل دلار ۴۲۰۰ تومان در سال ۹۷ (معادل ۲۰ میلیون دلار) (مطابق آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران https://www.cbi.ir/showitem/۱۹۱۷۷.aspx پیوست شماره ۹) و الزام قانونی مبنی برثبت سفارش و تامین قطعات CKD قبل از آغاز پیش‌فروش و مهلت قانونی اعتبار اسنادی، این قطعات (برای ۱۲۸۰۰ دستگاه خودرو) باید به طور کامل حداکثر تا پایان شهریورماه ۹۷ وارد کشور می‌شده است که عدم انجام آن نشان از اهمال و قصور آن شرکت می‌باشد و لذا قانونا و شرعا موظف به جبران خسارتهای وارده و جلب رضایت خریدار می باشد و بهانه اجرای تحریم های یک جانبه و ظالمانه آمریکا جهت توجیه تاخیر در تحویل خودرو به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

۳- مدیران و سرمایه‌گذاران شرکت، علی الخصوص جناب آقای فریبرز زارعی (قائم مقام وقت مدیرعامل در فروش و خدمات پس از فروش) طی مصاحبه های متعدد در مقاطع مختلف زمانی به ویژه تیر ماه ۹۷ با خبرگزاری‌های رسمی و رسانه‌ها (پیوست های شماره ۲ و ۳ و ۴) مدعی شدند که تحریم‌ها هیچ تأثیری بر تولید و تحویل خودروهای تولیدی آن شرکت نداشته و قطعات به اندازه کافی (۱۰ برابر مورد نیاز) در انبار های شرکت موجود می باشد. (مصاحبه های مورخ ۱۰/۰۴/۹۷ با خبرگزاری ایسنا- مورخ ۱۵/۰۴/۹۷ با خبرگزاری ایرنا- مورخ ۱۷/۰۴/۹۷ با خبرگزاری صدا و سیما)

آقای حسین نقدی سرمایه گذار شرکت نیز در مصاحبه مورخ ۱۸/۱۲/۹۶ خود با خبرگزاری فارس تاکید کرده‌اند که طبق قرارداد ۱۰ ساله با شرکت سایک از برنامه عقب نیستیم و سالانه ۱۰ هزار خودرو را تولید خواهیم کرد. (پیوست شماره ۵)همچنین بنابر شهادت شهود و خریداران خودرو، مدیران و کادر فروش در نمایندگی مرکزی واقع در خیابان مرزداران تهران و سایر نمایندگیهای شرکت، در زمان ثبت نام خودرو جهت جلب اعتماد مراجعه کنندگان برای ثبت نام خودرو همواره بر موجود بودن قطعات و تحویل در موعد سررسید و حتی زودتر تاکید داشته اند و اینجانب نیز با حسن نیت و اعتماد به این اظهارات و بازی روانی انجام شده، اقدام به ثبت نام خودرو نمودم.

همچنین آقای ظروفیان (مدیر دفتر مرکزی شرکت واقع در بلوار مرزداران) در آبان ۹۷ و در جمع گروهی از حواله‌داران صریحا اعلام کردند که ۵۰ درصد قطعات تعهدات باقیمانده در حال حاضر در داخل کشور موجود می باشد. (فیلم صحبتهای ایشان موجود می باشد)

۴- این شرکت در تاریخ ۱۴ بهمن ۹۷ اقدام به انتشار برنامه زمان بندی جدید تحویل خودروها نمود که طبق آن، خودرو ها با تاخیر های ۱۰ ماهه نسبت به تاریخ سررسید قید شده در قرارداد تحویل داده خواهد شد. (پیوست شماره ۶)طبق ماده ۴ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو، حداکثر زمان تحویل در قرارداد های پیش فروش قطعی ۹ ماه از زمان ثبت نام می باشد. همچنین طبق ماده ۸ همین آئین نامه، عرضه کننده خودرو موظف می باشد در صورت هرگونه تغییر در شرایط مندرج در قرارداد از جمله زمان تحویل خودرو، در الحاقیه قرارداد، رضایت مصرف‌کننده را جلب نماید. بنابراین زمان بندی جدول مذکور علاوه بر افزایش زمان تحویل به بیش از ۹ ماه، بدون جلب رضایت اینجانب نیز بوده و فاقد اعتبار می باشد.

۵- طبق آمار رسمی تولید خودرو که ماهانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه) منتشر می گردد، شرکت صنعت خودرو آذربایجان تا پایان اسفند ۹۷ تعداد ۳۵۷۰ دستگاه خودرو MG۳۶۰ تولید نموده است. (پیوست شماره ۷) همچنین این شرکت طی نامه شماره ۲۷۰-۱۱-۹۷ مورخ ۰۹/۱۱/۹۷ به مدیر عامل محترم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که برنامه زمان بندی جدید تحویل خودروها هم ضمیمه آن می باشد (پیوست شماره ۸) صراحتا اعلام میکند که تعداد ۱۲۶۹ دستگاه خودرو به حواله داران تحویل داده است که اگر آمار ۷۴۶ دستگاه خودرو کشف شده توسط تعزیرات حکومتی را نیز به این آمار اضافه گردد به عدد ۲۰۱۵ دستگاه خودروی تحویلی می رسیم که بدین ترتیب وضعیت تعداد ۱۵۵۵ دستگاه خودرو تولیدی مشخص نیست و شرکت از تحویل این تعداد خودرو تولید شده و آماده امتناع می کند. (در زمان نگارش این متن، اختلاف قیمت قطعی مندرج در قرارداد و قیمت بازار آزاد به بیش از۶۵۰ میلیون تومان می رسد.)

۶- متاسفانه عملکرد شرکت صنعت خودرو آذربایجان در زمینه ثبت سفارش قطعاتCKD ، گشایش اسنادی بانکی(LC)، انتقال قطعات از کشور ثالث و …. دارای ابهامات فراوانی می‌باشد که بر اساس نامه شماره ۲۷۰-۱۱-۹۷ مورخ ۰۹/۱۱/۹۷ این شرکت به مدیر عامل محترم سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:الف) شرکت آذویکو در نامه فوق الذکر اعلام کرده است که برای تولید خودرو MG۳۶۰ اقدام به ثبت سفارشی معادل ۹۲۸۸ دستگاه خودرو نموده است که در این صورت مطابق دستورالعمل و نظامات آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو (پیوست شماره ۱) حداکثر مجاز به پیش فروش تعداد ۴۶۴۴ دستگاه خودرو بوده است. این در حالی است که این شرکت بیش از ۶۴۰۰ دستگاه خودرو را در فاصله فروردین ۹۷ لغایت ۱۵/۰۴/۹۷ پیش فروش کرده است که این امر تخلف آشکار از قانون و مجوزهای صادره از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد. (آمار پیش فروش شرکت از توالی شماره قراردادهای منعقده در فاصله زمانی پیش فروش و همچنین از جمع تعداد خودرو تحویلی طبق مندرجات نامه فوق الذکر (۱۲۶۹ دستگاه) و تعداد تعهدات باقیمانده طبق جدول جدید زمان بندی (۴۹۰۶ دستگاه) قابل محاسبه و استخراج می باشد)

ب) شرکت آذویکو در نامه فوق‌الذکر اعلام کرده است که موفق به گشایش اسنادی بانکی (LC) از طریق بانک عامل برای تکمیل فرایند خرید تعداد ۴۹۷۰ دستگاه خودرو شده است که سوئیفت انتقالی آن نیزموجود است. حال سوال این است که شرکتی که اقدام به پیش فروش ۶۴۰۰ دستگاه خودرو و ایجاد تعهد قانونی برای خود نموده است و اقدام به دریافت نزدیک به ۵۰ درصد وجه خودرو از خریداران به عنوان پیش پرداخت نیزکرده است، چرا فقط برای تعداد ۴۹۷۰ دستگاه خودرو اقدام به گشایش اسنادی بانکی نموده است؟ و سرنوشت بقیه خودروهای پیش فروش شده چه می شود؟ این در حالی است که بخش عمده پیش فروشها (بیش از ۹۰ درصد) بعد از اعلام خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام (۱۸/۰۲/۹۷) و اعلام برنامه زمان بندی ۹۰ روزه بازگشت تحریمهای خودرویی و علم و اطلاع و آگاهی کامل شرکت آذویکو از شرایط آینده تحریمهای خودرویی و پولی و بانکی آمریکا صورت گرفته است و قاعدتا شرکت باید قبل از تاریخ بازگشت تحریمهای آمریکا علیه صنعت خودرو کشور (۱۵/۰۵/۹۷) اقدام به گشایش اعتبار اسنادی بانکی برای همه خودروهای پیش فروش شده (۶۴۰۰ دستگاه) می کرده است.ج) شرکت آذویکو در نامه فوق الذکر به تاریخ ۰۹/۱۱/۹۷ اعلام کرده است که موفق گردیده است تا از طریق کشور ثالث معبر ارسال قطعات منفصله را به صورت غیر مستقیم بازگشایی کند. حال سوال این است که وضعیت ورود قطعات به گمرکات کشور در چه وضعیتی می باشد؟ و اگر این قطعات وارد کشور شده اند چرا بعد از گذشت بیش از چند ماه، شرکت آذویکو اقدام به مونتاژ قطعات و تولید و تحویل خودرو به حواله داران نمی کند؟

۷- اصلی ترین بهانه شرکت آذویکو برای عدم تحویل ماشینها، بحث عدم همکاری شرکت سایک موتور چین (شریک تجاری آذویکو و مالک برند (MG) در تحویل قطعات این خودرو به شرکت آذویکو بوده است و همواره مدیران شرکت با طرح مباحثی مانند تحریمهای آمریکا و ورود قطعات از کشور ثالث و … سعی در قانع کردن حواله داران داشته‌اند. با نگاهی به سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران میتوان به میزان صحت ادعاهای شرکت آذویکو در این زمینه پی برد. (پیوست شماره ۱۰)این سند که در تاریخ ۲۹/۱۱/۹۷ در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به شماره ۲۱۵۳۷ منتشر شده است به طور رسمی اعلام میکند که شرکت صنعت خودرو آذربایجان به نمایندگی آقای ناصر نقدی، نمایندگی شرکت سایک موتور چین در ایران در زمینه تولید، خدمات پس از فروش خودروهای سبک و سنگین، ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، راه سازی و … را کسب کرده است.قابل توجه است که تاسیس این نمایندگی در اوج تحریمهای یکجانبه آمریکا و درست در زمانی بوده است که مدیران شرکت همواره بر عدم همکاری شرکت سایک موتور در تحویل قطعات خودرو MG۳۶۰ تاکید کرده اند و تحویل ماشینها را منوط به همکاری شرکت سایک موتور و انتقال قطعات از کشور ثالث کرده اند.

خوب است مدیران محترم شرکت آذویکو به این سوال پاسخ دهند که اگر شرکت سایک موتور در تحویل قطعات با شما همکاری نکرده است پس چطور توانسته‌اید در اوج تحریمهای آمریکا، نمایندگی این شرکت در کل ایران و در همه زمینه ها را به ثبت برسانید؟

۸- مدیر کل محترم دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه شماره ۹۱۵۲۴/۶۰ مورخ ۲۹/۰۳/۹۸ خطاب به سرپرست محترم اداره کل حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در بند ۱ این نامه، صحت مجوزهای پیش فروش صادر شده برای شرکت صنعت خودرو آذربایجان به شماره های ۲۶۴۱۸۲/۶۰ مورخ ۰۴/۱۲/۹۵ (به تعداد ۱۰۰۰ دستگاه) و شماره ۹۱۰۴۷/۶۰ مورخ ۰۹/۰۴/۹۷ (به تعداد ۵۶۶۴ دستگاه و تعداد ۴۳۰ دستگاه تعهدات معوق) را تایید میکند.با توجه به اینکه شرکت صنعت خودرو آذربایجان در سال ۱۳۹۶ و با شماره قراردادهای …..۹۶ اقدام به پیش فروش، تولید و تحویل حدود ۱۰۰۰ دستگاه خودرو MG۳۶۰ به مشتریان خود کرده است (قابل استعلام و راستی آزمایی از شرکت مذکور و پلیس راهور) سهمیه مجوز پیش فروش مورخ ۰۴/۱۲/۹۵ را به اتمام رسانده است و در پیش فروش سال ۹۷ که از اردیبهشت این سال شروع و تا تاریخ ۱۵/۰۴/۹۷ ادامه داشته و در این بازه زمانی طبق توالی شماره قراردادهای منعقده، اقدام به پیش فروش حدود ۶۴۰۰ دستگاه خودرو نموده است، عملا هیچگونه مجوز پیش فروشی تا تاریخ ۰۹/۰۴/۹۷ از وزارت صنعت، معدن و تجارت نداشته است.به عبارت دیگر این شرکت در این بازه زمانی (اردیبهشت ۹۷ الی ۰۹/۰۴/۹۷) علیرغم نداشتن هیچگونه مجوز پیش فروشی، با تبلیغات غیرقانونی و کاذب و مانور متقلبانه و ارائه اسناد غیر واقعی، اقدام به دریافت وجوه از خریداران و پیش فروش خودرو به تعداد زیاد نموده است که می تواند مصداق کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع باشد.

۹- سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه شماره ۲۱۰۳۸/۹۸/۳۷۰ مورخ ۱۰/۰۴/۹۸ خطاب به مدیر کل محترم تعزیرات حکومتی استان آذربایجان شرقی با موضوع پرونده تخلف شرکت آذویکو (پیوست شماره ۱۱) به عدم عزم جدی شرکت مزبور در حل مشکلات مصرف کنندگان اشاره کرده و به طور رسمی عطف به ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اقدام شرکت در تبلیغ خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست در فرایند ثبت نام خودرو که باعث جلب اعتماد مشتریان گردیده است و در نهایت موجب بروز خسارت به آنها گردیده است را تخلف محسوب نموده است.

١٠-شركت متهم، جهت استنكاف از انجام تعهدات خود نسبت به مشتريان و فروش خودرو در بازار آزاد و كسب منفعت نامشروع اقدام به اختفاي حدود ٧٤۶ دستگاه خودرو مينمايد كه با پيگيريهاي شعبه ٦٤ تعزيزات استان تهران، خودروها كشف و با اخذ مبلغ ٤٠ ميليون بيش از مبلغ قرارداد به مشتريان واگذار مينمايد.

لذا نظر به مراتب معنونه، استدعا دارد جهت جمع آوري دلايل و اثبات جرم و مجازات متهمين و احقاق حقوق قانوني اينجانبان اقدامات قانوني لازم معمول فرمايند.با تجديد احترام و تشكر فراوان

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

  • مظلوم این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید