امضا کنید

آیدین آغداشلو در مظان اتهام

454%
۴۵۴ امضا
۳۰۰ هدف
امضا محفوظ این دادخواست را تنظیم کرد.

به دنبال سال‌ها سکوت یا گزارش‌های تأییدنشده در مورد اتهام‌هایی که علیه آیدین آغداشلو در ارتباط با کلاس‌های خصوصی او یا رفتار با خبرنگاران زن مطرح بود، سرانجام یک نفر، سارا اُمت‌علی، قدم جلو گذاشت و یک مورد از آزاری که ادعا می‌شود توسط این هنرمند و روشنفکر مشهور صورت گرفته را با جزییات بازگو کرد.

سارا اُمت‌علی، خبرنگار سابقِ گروه هنرِ «خبرگزاری میراث فرهنگی»، در یک سلسله توییت، مدعی است که برای تهیه یک گزارش با آقای آغداشلو در مکان عمومی قرار ملاقات داشته اما آقای آغداشلو با اصرار خانم اُمت‌علی را به دفتر کار خود در خیابان سهروردی دعوت کرده، در آستانه‌ی در به او حمله‌ورشده، به زور  او را در آغوش‌ کشیده و می‌بوسد. این رویداد که بنا به نوشته‌ی خانم اُمت‌علی حدود چهارده سال پیش رخ داده، چنان بوده که «با مرور اتفاق، به اندازه همان لحظه‌ها پر از نفرت و ترس و عجز و خشم می‌شوم.» سارا اُمت‌علی می‌نویسد، «این روایت را سال‌ها حمل کرده‌ام و دیگر دلیلی برای حمل مصلحت‌اندیشانه‌شان نمی‌بینم.» کسان دیگری با روایت‌های مشابه در توییتر تلاش کردند به سخنان سارا امت‌علی اعتبار ببخشند.

آیدین آغداشلو با انتشار بیانیه‌ای در حساب اینستاگرامش، از خود در برابر اتهام آزار جنسی دفاع کرده است. او نوشته است اتهامی که خانمی به او وارد کرده را قویا رد می کند و به آنچه که "نشر اکاذیب" خواند اعتراض میکند.

آزار جنسی متضمن یک رابطه‌ی قدرتِ یک طرفه است. اِعمال قدرت و زور است بر کسی که در موقعیت پایین‌تر قرار دارد. آن‌کس که در موقعیت فرودست است راضی نیست، رضایت نمی‌دهد، و هر نوع کلامِ جنسی، لمس بدنی، و سکسی کردنِ موقعیت، عملی یک طرفه و بدون رضایتِ فرد ضعیف‌تر است. روشنفکرانی که از محبوبیت برخوردارند این را به خوبی می‌دانند. برخی از آنها به مددِ اقتدار و مرجعیت فکری و سِـنی خود، با جلب اعتماد مخاطبانِ جوان و کم‌تجربه، دست به سؤ استفاده‌ی جنسی می‌زنند. کاری که آنها می‌کنند شکلی از تجاوز است. تجاوز به حریمِ خصوصی و بدنی کسی که به این کار رضایت نداده. آیدینِ آغداشلو به روایت خانم امت‌علی، چنانچه روایت ذکر شده صحت داشته باشد، یک آزارگر جنسی است.

ما خواهانِ مکانیسم‌هایی برای قدرتمندسازی زنان هستیم. زنانی که آزار دیده‌اند باید بتوانند بدور از فضای سرزنشِ قربانی، و بدون احساس شرم یا بدنامی، روایت‌های خود را از تعرض‌های جنسی با ذکر نامِ آزارگر و جزییات واقعه به اطلاع عموم برسانند. روزنامه‌ها و رسانه‌ها باید این روایت‌ها را منعکس کنند. قانون باید پشتیبان آنها باشد.

ما خواهان قوانین روشن در مورد آزار جنسی هستیم، قوانینی که انواعِ این تجاوزها و تعرض‌ها را به روشنی تعریف کرده و مجازات در خور هریک را در احکامِ جزا تعبیه کرده‌باشد. زنانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند باید بتوانند به سهولت وکیل بگیرند و اقدام  به شکایت قانونی کنند. بدون چنین قوانینی، کسانی به اعتبار نام و شهرت‌شان، بدون واهمه از عواقب کار خود،  بازهم زنان را مورد آزار قرار خواهند داد.

--

به‌روز رسانی ـ در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰، روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارش بلندی، پس از مصاحبه با ۴۵ نفر، شامل شاگردان سابق آقای آغداشلو، دستیار تدریس او، صاحبان گالری‌ها، هنرپیشگان زن، و گزارشگران هنری، اتهامات علیه آیدین آغداشلو را تأیید کرد. آقای آغداشلو حاضر به مصاحبه با این روزنامه نشده اما وکیل او اتهامات را تکذیب کرده‌است. راستی‌آزمایی، علاوه بر شهادت قربانیان، پرسش از کسانی را در بر می‌گیرد که در زمان وقوع تعرض یا خودشاهد بوده‌اند یا زنان شاکی با آنها درد خود را در میان گذاشته‌اند. یکی از قربانیان در زمان تعرض ۱۳ ساله بوده است. ///

«دادخواست» یک پایگاه بی‌طرف و غیرجانبدار است برای انعکاس حق‌خواهی و عدالت‌طلبی شهروندان در همه‌ی عرصه‌های اجتماعی. سایت «دادخواست» تبلیغ‌گر هیچ دیدگاه سیاسی و ایدئولوژیک و اخلاقی نیست. در چاپ هر دادخواست، حق ویراست واژگان و جمله‌بندی و زبان در جهت روشنی و سادگی متن برای سایت «دادخواست» محفوظ است، اما مسؤلیت مدعا‌ها و محتوا و سمت‌وسوی اجتماعی و سیاسی هر دادخواست منحصراً به عهده‌ی نویسندگان و تنظیم‌کنندگان دادخواست می‌باشد.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

  • گزارش نیویورک تایمز

    به‌روز رسانی ـ در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰، روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارش بلندی، پس از مصاحبه با ۴۵ نفر، شامل شاگردان سابق آقای آغداشلو، دستیار تدریس او، صاحبان گالری‌ها، هنرپیشگان زن، و گزارشگران هنری، اتهامات علیه آیدین آغداشلو را تأیید کرد. آقای آغداشلو حاضر به مصاحبه با این روزنامه نشده اما وکیل او اتهامات را تکذیب کرده‌است. راستی‌آزمایی، علاوه بر شهادت قربانیان، پرسش از کسانی را در بر می‌گیرد که در زمان وقوع تعرض یا خودشاهد بوده‌اند یا زنان شاکی با آنها درد خود را در میان گذاشته‌اند. یکی از قربانیان در زمان تعرض ۱۳ ساله بوده است.

  • امضا محفوظ این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید