امضا کنید

به بی‌خبری از زینب جلالیان پایان دهید

445%
۴۴۵ امضا
۴۰۰ هدف
فعالان مدنی این دادخواست را تنظیم کرد.

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد از پنجشنبه پنجم تیر ۹۹ از زندان قرچک ورامین به مکانی نامعلوم منتقل شده است. او از ۳۱ خرداد دست به اعتصاب غذا زده‌است. خواسته زینب جلالیان ــ که بارها تأکید کرده درخواست عفو و مرخصی و آزادی از مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی نخواهد کرد ــ خواسته‌ای حداقلی است: انتقال از زندان قرچک به زندان خوی یا زندان اوین؛ خواسته‌ای مطابق با قوانین جمهوری اسلامی مبنی بر تفکیک زندانیان.

زینب جلالیان نماد یکی دیگر از رکوردهای ننگ‌آور حکومت است. طولانی‌مدت‌ترین حکم حبس برای یک زندانی سیاسی زن، حبس ابد، برای او صادر شده. او همچنین نماد بی‌اعتنایی حکومت نسبت به جان زندانیان است. زینب در مدت حبس به ویروس کرونا مبتلا شده‌است.

زینب جلالیان در عین حال نماد سنتی درخشان و طولانی از مبارزه با سرکوب است: نمادِ حق‌خواهی کردستان. همان‌طور که خود او در نامه مشترک‌اش با سهیلا حجاب، دیگر زندانی سیاسی کرد در آغاز اعتصاب غذایشان می‌نویسد، رنج‌ها و دردهای تحمیل‌شده از سوی حکومت تنها مبارزه‌اش را استوارتر خواهد کرد:‌ «ای دیکتاتور آیا نمی‌دانی که دردها و رنج‌ها انسان‌ها را بزرگ‌تر، متعالی‌تر، خودساخته‌تر و قوی‌تر می‌کند؟»

دیکتاتور به خاطر هراس از همین حقیقت مبارزانی چون زینب جلالیان را به زندان می‌اندازد، به کف‌ پایشان همچون کف پای زینب جلالیان شلاق می‌زند، سرهایشان را همچون سر زینب جلالیان به دیوار می‌کوباند، و باز شب‌ها خواب‌اش از استواریِ مبارزه‌ی آنان آشفته می‌شود.

ما خواهان مشخص شدن هر چه سریع‌تر وضعیت زینب جلالیان و محل نگهداری او هستیم. بیش از یک دهه زجر دادن این مبارز کرد دیگر بس است. باید شرایط آزادی او به دلیل عدم رعایت حقوق بنیادین و محاکمه ناعادلانه‌اش به سرعت فراهم شود.

و در انتها، به پاسداشت زندگی او که نماد حق‌طلبی و مقاومت است، از زینب جلالیان می‌خواهیم که اعتصاب غذایش را پس از گذشت نزدیک به ۴۰ روز خاتمه دهد و از جان‌اش به خاطر آرمان جمعی همه ما، آزادی و برابری، محافظت کند. ما در کنار دیگران تلاش خواهیم کرد تا جلالیان به خواسته برحق خودش برسد.

شماری از فعالان مدنی داخل و خارج کشور

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

  • فعالان مدنی این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید