امضا کنید

تبعیض‌ها علیه ایرانیان عرب‌زبان باید از بین برود

332%
۳۳۲ امضا
۲۰۰ هدف
امضا محفوظ این دادخواست را تنظیم کرد.

زبان مادری من عربی است که خودم و خانواده و ایل و تبارم نسل اندر نسل به آن صحبت کرده‌ایم اما پیش چشم بسیاری از هم‌وطن‌های خودمان، ما ایرانی به حساب نمی‌آییم اگر به سنت و فرهنگ آبااجدای‌مان پای‌بند بمانیم!

من اگر بگویم اهوازی، آبادانی، اهل ماهشهر، خرمشهری هستم ایراد نمی‌گیرند اما اگر بگویم عرب هستم، انگار مرتکب توهینی شده‌ام! راحت برچسب «تجزیه‌طلب» می‌خورم!

«عرب سوسمار‌خور» لفظ تحقیرآمیزی است که از قدیم برخی از ایرانیان به دلایل مختلف فرهنگی یا سیاسی علیه کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس به‌کار می‎‌برده‌اند. وقتی توجه کنیم که زبان مادری بیش از ۲ میلیون نفر ایرانی در استانهای جنوبی نیز زبان عربی است، عبارات توهین آمیز ضدعرب، در عمل به معنی تحقیر آنها نیز هست. این رفتار در عمل به تبعیض‌های آموزشی، فرهنگی، و اقتصادی نیز منجر شده‌است.

نزد کسانی که این‌طور رفتار می‌کنند، «عرب» مظهر بادیه‌نشینی و فرهنگ قبیله‌ای یا اصولاً «بی‌فرهنگی» است،که از شهرنشینی و تمدن فاصله دارد. یک ریشه‌ی تاریخی عرب‌ستیزی برمی‌گردد به درونی شدن اسلام که برای ایرانیان یک دین بیگانه و از نتایج فتوحات اعراب در خاک ایران بود. ایرانیان که اجباراً یا داوطلبانه به اسلام روی ‌آورده‌بودند برای حفظ هویت فرهنگی و زبانی خود، میان «اسلام» و «اعراب» مرز قاطعی کشیدند و ضمن دفاع از اسلامِ ایرانی‌شده، همزمان علیه اعراب موضع گرفتند که یک نمونه‌ی تاریخی آن جنبش شعوبیه است. عرب‌ستیزیِ تاریخی به ایرانیان کمک می‌کند که هم اسلام را داشته باشند و هم غرور و هویت متمایز ایرانی که تسلیم قوم عرب نشده‌است. در دوران معاصر نیز ایدئولوژی ملی‌گراییِ مرکزگرا همین روال را ادامه داده‌است.

اگر مردم ما می‌خواهند پابند حقوق بشر و دموکراسی باشند، باید تبعیض‌های عرب‌ستیزانه علیه هموطنان خود را متوقف کنند. عرب‌ستیزی، نوعی از سامی‌ستیزی و در زمره‌‌ی گفتار و رفتار نژادپرستانه است. هموطن، با امضای این دادخواست از این خواست ما مردم عرب حمایت کنید که تبعیض‌های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی علیه ایرانیان عرب‌زبان باید از بین برود.-

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۱
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. Receiving education in mother tongue is human rights.

  • امضا محفوظ این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید