امضا کنید
|

توافق ملی در باره سیاست هسته ای، مردم حق دارند بدانند

491%
۴۹۱ امضا
۳۵۰ هدف
مهران مصطفوی این دادخواست را تنظیم کرد.

نویسنده دادخواست: دکتر مهران مصطفوی ـ استاد دانشگاه، پژوهشگر اثر شیمیایی پرتوها و ذرات هسته‌ای

هموطنان،با امضای این دادخواست بر ضرورت یک توافق ملی درباره‌ سیاست هسته‌ای تأکید بگذارید. ضرورت چنین اتحاد نظری از آنجا برمی‌آید که جمهوری اسلامی طی دو دهه سیاستی را پیش برده است که در گام اول آن به شکل مخفیانه در صدد ساخت تسلیحات اتمی برآمد و در گام‌ بعدی با شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» ضمن استفاده از احساسات ملی‌گرایانه‌ مردم، مدام هزینه بر هزینه افزود و بالاخره در گام آخر با تن دادن به برجام، سیاست هسته‌ای را «حیثیتی» کرد - به نحوی که اکنون امنیت ملی و آینده‌ اقتصاد و معیشت و محیط زیست کشور ما را فرجامی هولناک تهدید می‌کند.

برای به‌دست‌آوردن ارزیابی درست از سیاست هسته‌ای، قبل از هر چیز، ما ایرانیان باید به پرسش‌های اساسی زیر پاسخ دقیق بدهیم:۱ ـ آیا ایران برای تأمین انرژی، نیاز به استفاده از انرژی هسته‌ای دارد؟ آیا در ایران، استفاده از انرژی هسته‌ای، از لحاظ اقتصادی، به‌صرفه است؟۲ ـ برای استفاده از یک یا دو یا حتی سه نیروگاه هسته‌ای (با خرید دو نیروگاه دیگر از روسیه در بهترین شرایط، ایران تا ۱۰ سال دیگر سه نیروگاه خواهد داشت)، آیا ایران به صنعت غنی‌سازی اورانیوم نیاز دارد؟ ایا ایران اورانیوم لازم را برای غنی کردن دارد؟ آیا روس‌ها در این مدت به ایران اجازه داده‌اند از اورانیوم غنی شده خود در سوخت نیروگاه بوشهر استفاده کند؟۳ ـ آیا برای انجام پژوهش‌های هسته‌ای و پیشبرد صنعت هسته‌ای، ایران نیاز به راکتور آب سنگین دارد؟

از دید کارشناسانه پاسخ همه این پرسش‌ها منفی است.

هرگاه از تجربه‌ برجام درس بگیریم و نخواهیم بیگانگان همچنان در باره کشور ما تصمیم بگیرند، نیاز به یک توافق ملی در درون ایران، بر سر سیاست هسته‌ای داریم. این توافق اساسی است چراکه در هیچ کشوری از کشورهای دنیا، این اندازه سرمایه‌های ملت برباد داده نشده‌است که در ایران، به‌نام سیاست خانمان‌سوز هسته‌ای، هدر داده شده و می‌شود.

از همه‌ مردم ایران و نیز از روشنفکران، استادان دانشگاه، پژوهشگران، و دانشجویان می‌خواهم: برای آنکه به جمهوری اسلامی اجازه ندهیم به این سیاست هسته‌ای فاجعه‌بار ادامه دهد، برای اینکه به قدرت‌های خارجی اجازه ندهیم همچنان صاحب تصمیم در باره سرنوشت ما باشند، بحث برای رسیدن به توافق بر سر خواست‌های زیر را آغاز کنند.

مسئله اتمی، قبل از هر چیز یک مسئله داخلی است و تصمیم‌گیرنده در باره آن، مردم ایران هستند. از این‌رو، به اتفاق، در مقام دفاع از استقلال ایران و برای پایان دادن به سیاست‌های ماجراجویانه جمهوری اسلامی و خلاصی از بحران اتمی و هزینه‌های نجومی آن، و سو استفاده بیگانگان از جمله امریکا، اسرائیل، روسیه، و چین از ضعف مفرط ایران، بکوشیم که مردم ایران، با آگاهی بی‌خدشه از ماهیت بحران اتمی، در دو خواست زیر به عزم ملی برسند:

• توقف فوری و کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران• توقف هر گرونه پروژه ساختن راکتور آب سنگین

با امضای این دادخواست بر ضرورت توافق بر سر این دو خواسته مُهر تأیید بگذاریم.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

  • مهران مصطفوی این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید